logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  01.07.2008

Najlepszy sposób na wskrzeszenie reklamy

Your browser does not support the video tag.


Pod koniec sierpnia 2003 roku agencja Szwejkowski Target Project przygotowała kampanię „Narkotyki. Najlepszy sposób na zmarnowanie życia” kierowaną do młodych osób. Przypomniał ją teraz portal wykop.pl informując, że reklama „została wycofana z powodu rzekomej szkodliwości oraz odwrotnego od pierwotnie zamierzonego przesłania.”
————
Zapytaliśmy o stan faktyczny pomysłodawczynię kampanii Katarzynę Dragović:
„O wycofaniu kampanii można mówić wtedy, kiedy jest zrobiony jakiś mediaplan, który zakłada, ze np. film będzie emitowany przez miesiąc, a po tygodniu go sie zdejmuje z różnych przyczyn.

W naszym przypadku nie było żadnego mediaplanu. Nakręciliśmy film, a potem namawialiśmy stacje telewizyjne i kina, żeby to emitowały. W sumie reklama emitowana była w TVN, Polsacie i w telewizji publicznej, w sieci Silverscreen i w Multikinie. Może w niektórych stacjach telewizyjnych były naciski, żeby to zdjąć – tego nie wiem. Wiem natomiast, ze w przypadku TVN było odwrotnie. Najpierw usłyszałam, że zapadła decyzja, żeby reklamy nie emitować, ze względu na jej kontrowersyjność (ktoś uznał, ze ta reklama de facto namawia ludzi do brania narkotyków), a potem jednak ją emitowano, tylko że po godzinie 23, a to ze względu na drastyczne treści (???).

Z kolei telewizja publiczna emitowała reklamę w programie młodzieżowym „Rower Błażeja”, i to na własną prośbę (zgłosiły sie do nas dwie miłe panie z pytaniem, czy mogą ja pokazywać w tym właśnie programie). Polsat emitował ją bez zastrzeżeń. W kinach reklama szła dość długo i intensywnie i myślę, że zdjęto ja w ten sam sposób, jak zdejmuje sie każdą inna reklamę. W końcu ile można. Chociaż mam sygnały, że w lokalnych stacjach ta reklama wciąż idzie! Wierzyć mi się nie chce, że po tylu latach, ale znajomi przysięgają, że tak!

Myślę, że cała ta plotka o tym, ze reklamę zdjęto ze względu na jej kontrowersyjność pochodzi stąd, ze zanim jeszcze została wyemitowana miałam duże naciski, żeby ja odłożyć na półkę. Odwiedzili mnie nawet dziennikarze z programu „Uwaga”, nakręcili ze mną rozmowę, której teza była: „spójrzcie ludzie, co też oni w tej reklamie wyprawiają!”. Ale ponieważ wysłałam im wyniki badań, przeprowadzonych przez niezależną, profesjonalna firmę badawczą, i te wyniki potwierdziły prawie w 100%, że to ja miałam racje, a nie dziennikarze z „Uwagi”, to programu nie wyemitowano.

Nic dziwnego, w końcu njus jest wtedy, kiedy ktoś kogoś zamorduje, zgwałci itd. A jak jest pozytywnie, to jest nieciekawie.”
————
O idei kampanii w 2003 Katarzyna Dragivić mówiła tak:
– (…) postanowiliśmy odezwać się do nich (młodych ludzi – przyp.red.) ich językiem. Wykpić to, co im imponuje. Przed oczami zasłuchanego chłopca roztaczamy obrazy śmierci, a to, co usłyszy z ust agenta, to nic innego jak zapowiedź nieszczęścia, choć podana entuzjastycznie, reklamowo. Diabelski uśmiech agenta zderzamy z widokiem tysięcy szuflad w korytarzu – prosektorium, a słodki, kuszący głos kobiecy z zaproszeniem do zmarnowania sobie życia. W tej kampanii nie ma dosadnego moralizowania. Jest natomiast doprowadzony do skrajności obraz konsekwencji brania i jasno wypływający z tego wniosek: >byłbyś idiotą, gdybyś spróbował<.

W spocie telewizyjnym występuje Stefan Friedmann i Miłosz Dragović. Kampanię poprał MONAR, a odmówiło jej poparcia Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii uznając jej przekaz za mylący (bardziej namawia niż zniechęca do zażywania narkotyków).

W analizie przeprowadzonych badań (jakościowych i ilościowych) przez 4P research mix napisano: „odbiór i rozumienie reklamy jest – w przypadku przytłaczającej większości badanych uczniów – w pełni zgodny z intencjami autorów. A ponadto, ze względu na ironiczny, niekonwencjonalny styl komunikacji – podoba się ona grupie docelowej, prowokuje do refleksji i dyskusji. A więc w pełni spełnia swoją funkcję.” (dr Barbara Frątczak-Rudnicka, Katarzyna Archanowicz)


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 13.05.2022

    Oszczędzanie może iść w parze z ekologią. Ekspertka podpowiada, jak nauczyć tego dzieci


  • 04.05.2022

    Dyrektywa Omnibus — nowa rzeczywistość dla e-commerce


  • 06.04.2022

    Używane auto elektryczne — czy to dobry pomysł?


  • 25.02.2022

    Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? – tłumaczy Agnieszka Aksamit-Oknińska


  • 18.02.2022

    Osiem pytań o wolontariat pracowniczy


  • 12.01.2022

    Nie ma zdrowej diety dziecka bez zdrowej diety rodzica


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek