logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Most w erekcji
19.08.2012
Tematy: Opinie

Most w erekcji



23 sekundy trwało namalowanie 65-metrowego penisa na moście zwodzonym na Newie w Sankt Petersburgu. Most się podniósł, a olbrzymi członek, niczym w wzwodzie, zajrzał w okna siedziby rosyjskiej Federalnej Służby Bezpieczeństwa (dawnej KGB). 

Akcja zatytułowana „Chuj FSB” (Хуй ФСБ) to jeden z najgłośniejszych projektów rosyjskiej grupy Voina (Wojna). Odbyła się ona w dniu urodzin Che Guevary, 14 czerwca 2010 roku, o godzinie 1:30 w nocy i szerokim echem rozniosła po świecie.

W trakcie malowania penisa zatrzymany został jeden z głównych działaczy grupy Leonid Nikołajew, znany także jako Szalony Lenia. Dzień później stanął przed sądem. Ostatecznie zwolniony, wychodząc z sali rozpraw, jak relacjonuje na swoim blogu inny aktywista, Alex Plutser-Sarno, Szalony Lenia skandował-  Sędziowie! Idźcie do chuja (Судьи! Идите на хуй!)! – Gatunek tego przedstawienia określamy jako etiuda w plenerze lub szkice ulicy” – tłumaczy Plutser-Sarno.

Grupa Voina powstała w 2005 roku z inicjatywy Dmitrija Prigowa, poety, rzeźbiarza i performera, który zmarł dwa lata później. Voina jest grupą całkowicie niezależnych artystów zaangażowanych społecznie, którzy swoje refleksje i twórczość manifestują w przestrzeni publicznej. Ich celem jest zwrócenie uwagi odbiorców na problem wolności artystycznej, a raczej na jej brak na terenie Rosji.

Prace Voiny są zazwyczaj bardzo wymowne, kontrowersyjne, bezpośrednie. Ich twórcy mimo licznych represji ze strony rosyjskich władz, zdecydowanie prowokują, podważają wartości, angażują miejskie ulice i ich mieszkańców. Wielu z nich przebywa w związku z tym w więzieniach. Dramatyczny w historii Voiny jest fakt, że jak wynika z relacji dziennikarzy i obserwatorów, nie mogą liczyć na sprawiedliwość. Ich procesy, jak i poprzedzające je śledztwa, w sposób groteskowy i prowokujący nie respektują ani rosyjskiego prawa ani konwencji międzynarodowych.

Ci z Voiny, którzy nie siedzą w więzieniach, prowadzą obecnie kampanię nagłaśniającą sytuację aresztowanych działaczy oraz obecny wszędzie na świecie problem łamania praw człowieka. W czerwcu tego roku projekt VOINA – WANTED zaprezentowano w ramach Grolsch ArtBoom Festival w Krakowie. W stolicy Małopolski pojawiły się banery ze zdjęciem skazanej przez rosyjską władzę Taisy Osipowej, członkini organizacji i żony jednego z liderów partii opozycyjnej Inna Rosja. Reżyserkę skazano na podstawie fikcyjnego procesu na 10 lat więzienia i mimo tego, że cierpi na kilka poważnych chorób, nie podaje się jej leków. Podobne banery zawisły wcześniej w Nowym Jorku, Paryżu, Zurychu i Bukareszcie. Alex Pultser-Sarno spotkał się z polską publicznością w także warszawskim CSW.

Absurdalności swoistej „wojnie” Voiny z władzami Rosji dodaje fakt, że za akcję „Chuj FSB”, rosyjskie Ministerstwo Kultury przyznało grupie w 2011 roku nagrodę główną w konkursie „Innowacja„. Dyplom oraz 400 tysięcy rubli (około 40 tysięcy złotych) aktywiści przeznaczyli na rzecz represjonowanych w Rosji działaczy kultury. W trakcie trwania konkursu próbowano złagodzić i zmienić wymowę tytułu akcji na „Chuj KGB”, czyli nawiązujący do służb specjalnych minionego ustroju.
Paulina Wajszczak

Strona www Voiny: en.free-voina.org








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek