"Mona Liże", "W pustyni się puszcza", "Wolę Speeda niż Kafkę" to wulgarnie brzmiące slogany rozpoczętej niedawno kampanii promującej kulturę. Prowadzą ją Obywatele Kultury – nieformalny i woluntarystyczny ruch obywatelski na rzecz zwiększenia nakładów na kulturę do co najmniej 1% budżetu państwa oraz zmiany zasad zarządzania i finansowania kultury.
25 lutego wystosowali apel do premiera m.in. o:
– jak najszybszą zmianę zasad finansowania kultury i edukacji kulturalnej w Polsce;
– przeznaczenie 1 procentu budżetu na kulturę do dyspozycji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
– zmianę przepisów skarbowych pozwalającą na to, aby 1 procent z odpisów CIT i PIT mógł być przekazywany na cele kulturalne i edukacyjne – tak jak dzieje się to z wielką korzyścią społeczną w przypadku organizacji pożytku publicznego;
– utrzymanie stałego, zapisanego w ustawie procentu na kulturę z podatku od gier losowych i zakładów wzajemnych;
– przejrzystość procedur i procesu stanowienia prawa, zwłaszcza o otwarte konsultacje społeczne, przejrzyste zasady dysponowania środkami publicznymi i czytelne zasady wyboru na stanowiska dyrektorskie w instytucjach publicznych.
Swój podpis pod petycją można złożyć tutaj.
W akcję włączyła się agencja Communication Unlimited bezpłatnie realizująca kampanię, która promuje przesłanie Obywateli Kultury. Nagłaśniają ją również m.in. rysunki Marka Raczkowskiego i Pawła Jarodzkiego oraz wypowiedzi znanych osób zamieszczone na stronie projektu i w serwisie You Tube.
Publiczną zbiórkę podpisów pod apelem do Prezesa Rady Ministrów rozpoczęto 7 maja. Najintensywniej działania prowadzone były podczas Nocy Muzeów w Krakowie i w Warszawie.
zobacz także
-
19.05.2025Kampanie
Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta
-
15.05.2025Wydarzenia
Ruszył 66. sezon Koncertów Chopinowskich
-
14.05.2025Wydarzenia
Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
10.05.2025slider
Trójka o kobietach w kosmosie
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…