74. rocznica Powstania Warszawskiego przedstawiona w spocie reklamowym z udziałem byłego boksera wzbudziła szereg kontrowersji. Mike Tyson występując w koszulce z logo Tigera i opasce z napisem „Armia Krajowa” na ramieniu, opowiada o bohaterach Powstania Warszawskiego. – Nie wolno nam zapomnieć o Powstaniu Warszawskim. Moim zdaniem prawdziwymi mistrzami są właśnie jego polscy bohaterowie. Stoczyli walkę przeciwko prześladowczym i brutalnym siłom zła –
Czy spot powstały z inicjatywy firmy FoodCare to chwalebny gest dla Polski czy też nieudana runda w reklamie?
„Spot, w którym Mike Tyson wypowiada się na temat Powstania Warszawskiego można potraktować na dwa sposoby. Jako reklamę lub jako akcję edukacyjną. Za tym pierwszym przemawiają: wybór sportowca, który jest twarzą marki Black Energy Drink, logo na koszulce Tysona, logo na końcu filmu oraz przedstawienie jego autora jako „Founder and President of the FoodCare Group”.
Kierując się przekonaniem, że każde marketingowe działanie ma jednak etyczne granice, zdecydowanie odmawiam przyjęcia hipotezy, że film jest reklamą – więc nie będę jej w ogóle rozważać.
Pozostaje drugie wyjście: film ma charakter edukacyjny. W takim razie: dlaczego pojawiają się w nim wszystkie elementy, które mogą sugerować reklamę? W żaden sposób nie wzmacniają edukacyjnego przekazu. I co to za edukacja? Monotonny montaż, głos bez emocji, twarz bez wyrazu, odczytywany tekst, dużo suchych liczb, niezrozumiałe porównanie – bo niby co wspólnego ma walka bokserska (czy ogólnie sport) z walką o wolność kraju? – i na koniec puste hasło. „Nie wolna nam nigdy o tym zapomnieć”. Jak z plakatu propagandowego. Bez żadnego odniesienia do odbiorcy, który powinien na nie zareagować.
Pracuję jako edukatorka i doskonale wiem, że ta forma, którą prezentuje film podpisany osobiście przez prezesa FoodCare jest po prostu nieskuteczna. Więc jeśli jest to film edukacyjny, to raczej niezgrabny i nieudany. W pamięci i tak zostaje głównie biało-czerwona opaska na ramieniu Tysona. Opaska, o której wypowiedzieli się już powstańcy doskonale czujący jej znaczenie. Którą widziałam także na przykład na siłowni nadrukowaną na koszulkach ćwiczących tam panów. I dlatego mam dreszcze jak widzę taki film. Bo bardzo się boję, że kolejne ważne sprawy i ich symbole właśnie na moich oczach tracą swoje wyjątkowe znaczenie. Wyczucie? Doświadczenie? Wyobraźnia? Czegoś zabrakło.”
Wypowiedzi udzielała Monika Probosz
Szczegółowe informacje o kampanii z okazji 74. rocznicy Powstania Warszawskiego przedstawiliśmy TUTAJ
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
05.01.2021
43% Polaków odczuło w ostatnim czasie pogorszenie nastroju
-
10.06.2020
Jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa
-
03.06.2020
Od Solara do Opola
-
27.04.2020
Czas intuicji
-
16.04.2020
Pandemia COVID-19 to doskonały moment na rzucenie palenia i wapowania
-
18.03.2020
Odpowiedzialna reklama