Miejsce od przyjaciela w autobusie
Już jutro rusza 2. edycja kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca”. Jej celem jest zachęcenie odbiorców do pomocy niepełnosprawnym współpasażerom. Realizując kampanię ZTM będzie uczyć użytkowników autobusów i tramwajów jak pomagać osobom z dysfunkcjami – oprócz ustępowania im miejsca.
Według szacunków w Warszawie mieszka ponad 180 tysięcy osób niepełnosprawnych. Zarząd Transportu Miejskiego pracuje nad tym, aby publiczny transport był dla nich coraz bardziej dostępny i przyjazny: w dni powszednie w godzinach szczytu, ponad 80% autobusów kursujących po stolicy to „niskopodłogowce”, poza szczytem – ponad 90%, a w dni świąteczne – są to wszystkie autobusy. Do końca 2011 roku z ulic znikną niedostępne dla osób na wózkach Ikarusy. W coraz większej liczbie tramwajów i autobusów montowane są wewnętrzne wyświetlacze i emitowane głosowe zapowiedzi przystanków. Przyciski w nowych pojazdach, a także np. wejścia do Punktów Obsługi Pasażerów ZTM oznakowano alfabetem Braille’a.
Oprócz inwestycji w tabor, ZTM postanowił popracować nad postawami swoich pasażerów. "Empatia, życzliwość, wyciągnięcie pomocnej dłoni nie wymagają wysiłku i stać na nie każdego z nas. Chcemy, aby efektem tej odsłony „Przyjacielu, ustąp miejsca” było rozwinięcie opracowanego podczas ubiegłorocznej edycji kampanii przewodnika, jak pomagać niepełnosprawnym. Liczymy na duży odzew ze strony pasażerów z dysfunkcjami, którzy wskażą bariery i sytuacje, które najbardziej utrudniają im życie w trakcie codziennych podróży. Chcemy, aby za naszym pośrednictwem, ich głos dotarły do użytkowników komunikacji miejskiej i żeby warszawiacy wzięli je sobie do serca." – tłumaczą nadawcy kampanii.
Celem akcji jest także uczulenie prowadzących pojazdy, aby dostrzegali niepełnosprawnych pasażerów. „Przechylenie” autobusu, w celu zniwelowania różnicy pomiędzy progiem a krawężnikiem, czy rozłożenie specjalnego podestu umożliwiającego wjazd wózkiem – to zadania, które powinny być traktowane nie tylko jako służbowy obowiązek, ale także jako zwykły odruch pomocy.
Pierwszy etap kampanii w tym roku, poświęcony bezpieczeństwu kobiet ciężarnych, został przeprowadzony w maju br.
Patronami medialnymi drugiego etapu kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” są Radio dla Ciebie i portal kampaniespoleczne.pl.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
23.04.2025
Nie bądź internetowym trollem
-
23.04.2025
Jak czytają Polacy?
-
20.04.2025
Dove walczy z presją idealnego wizerunku
-
20.04.2025
Jeż, żaba i trzmiel ratują planetę
-
18.04.2025
„Klara buduje” — Erbud walczy ze stereotypami w budownictwie
-
14.04.2025
Całkiem (nie)znany gatunek kwiatów