Instytut Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych zaprezentował wyniki tegorocznego Indeksu BI-NGO, oceniającego strony internetowe 500 największych firm w Polsce pod kątem komunikacji na temat zaangażowania społecznego. Wśród liderów Indeksu BI-NGO 2008 znaleźli się: PKN ORLEN, PZU, KGHM Polska Miedź, Bank Zachodni WBK, Bank Handlowy w Warszawie, Danone, BZ WBK AIB TFI, Bank BGŻ SA oraz Fortis Bank Polska.
Badanie, na podstawie którego powstał Indeks BI-NGO, zostało przeprowadzone w maju 2008 roku w oparciu o strony internetowe 500 największych firm wg dziennika Rzeczpospolita. Jakość komunikowania na temat społecznego zaangażowania firm oceniana jest w pięciu obszarach: przywództwo i polityka firmy, strategia zaangażowania, budowanie relacji, przejrzystość finansowa i mierzenie efektów oraz komunikowanie.
W badaniu szukano odpowiedzi na 5 kluczowych pytań:
– Czy firmy eksponują swoją wrażliwość społeczną poprzez wpisanie jej w misję, wizję, wartości lub inne kluczowe dokumenty umieszczone na stronie internetowej?
– Czy firmy posiadają strategię społecznego zaangażowania?
– Czy firmy w sposób przejrzysty i jednoznaczny komunikują o formach i zasadach współpracy
z partnerami społecznymi?
– Czy firmy mierzą efekty swoich działań z zakresu zaangażowania społecznego, przedstawiają sprawozdania merytoryczne i finansowe dotyczące tego tematu?
– Czy firmy mają wyodrębnioną na stronach sekcję poświęconą swoim działaniom społecznym?
W porównaniu do wyników badania z 2007 roku, wartość Indeksu wzrosła o ponad jedną czwartą. – Cieszy nas poprawa jakości w komunikowaniu, którą odnotowaliśmy w tegorocznym Indeksie – powiedziała Małgorzata Greszta, Partner Zarządzający CSR Consulting, współautor badań – Zwłaszcza, że zmniejszyła się ilość firm, które nie umieszczają żadnych informacji o aktywności na polu społecznym. Jednak wciąż większość przedsiębiorstw ma wiele do zrobienia, jeśli chodzi o informowanie o skali zaangażowania społecznego oraz ewaluację skuteczności swoich działań społecznych.
W porównaniu z poprzednim rokiem, dwukrotnie zwiększyła się liczba firm, które doceniły potrzebę wpisania w swoją politykę aspektów związanych z odpowiedzialnym biznesem i programami społecznymi. Obecnie 76 spośród 500 największych polskich firm (15%) umieszcza takie zapisy na stronach internetowych w swojej misji bądź wizji. Dosyć dużo, bo aż 185 firm (37%) posiada na swojej stronie internetowej wyodrębnioną sekcję o zaangażowaniu społecznym.
– Warto zauważyć, że rośnie zainteresowanie firm prowadzeniem aktywności w formie fundacji firmowej – zaznacza Maciej Kozakiewicz, dyrektor Instytutu i pracownik naukowy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego – Liczba firm z Listy 500 posiadających takie fundacje wzrosła z 34 w ubiegłym roku do 43 na tegorocznej liście (9%).
Wśród zaniedbanych obszarów w Indeksie jest natomiast przejrzyste komunikowanie o zasadach współpracy z partnerami społecznymi – znajdziemy je jedynie na stronach 25 firm (5%).
Wśród liderów Indeksu wciąż dominują firmy z sektora finansowego – jest to aż 6 z 9 firm, które osiągnęły w Indeksie minimum 85% możliwych do zdobycia punktów.
Weryfikację procesu przygotowania Indeksu BI-NGO przeprowadziła firma PricewaterhouseCoopers. Partnerem projektu jest Rzeczpospolita.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy