6 listopada ogłoszono wyniki konkursu „Liderzy Filantropii”, organizowanego przez Forum Darczyńców. Uczestnicy konkursu „Liderzy Filantropii” przekazali w minionym roku na cele społeczne 82 899 417 złotych. Łączna kwota darowizn przekazanych przez firmy z pierwszej dziesiątki w kategorii „firma, która w minionym roku przekazała najwięcej środków na cele społeczne” to 76 mln zł. Na wysokim poziomie utrzymują się wyniki kategorii procentowej: średni udział darowizn w dochodach firmy przed opodatkowaniem w pierwszej dziesiątce kategorii procentowej w tegorocznej edycji wyniósł 2 %.
W kategorii „Firma, która przekazała najwięcej środków na cele społeczne” pierwsze miejsce zajęło PZU z kwotą darowizn 20 728 950 zł. Grupa Atlas w 2011 roku na społeczne przekazała 7 procent swoich dochodów przed opodatkowaniem, dzięki czemu zdobyła pierwsze miejsce w kategorii „procentowej”.
W tym roku, po raz pierwszy Forum Darczyńców wyłoniło zwycięzców także w czterech kategoriach branżowych. W branży bankowość, finanse, ubezpieczenia liderami zostały firmy PZU i Bank BGŻ, pierwsza w kategorii „ilościowej”, druga „procentowej”. W branży dobra konsumpcyjne za przekazanie największej kwoty Liderem Filantropii 2012 został Procter and Gamble DS Polska. W branży telekomunikacja, usługi, handel, rozrywka Liderami zostali Orange Polska w kategorii „ilościowej” i Job Safety w kategorii „procentowej”. Liderami Filantropii branży paliwa, energetyka, wydobycie, produkcja chemiczna za przekazanie największej kwoty został KGHM Polska Miedź, a za przekazanie największego odsetka swoich dochodów – Grupa Atlas.
Analiza dotychczasowych sześciu edycji konkursu wskazuje na rozwój filantropii korporacyjnej zarówno wśród dużych, jak i małych firm. Wiele firm uczestniczących w Konkursie posiada własne fundacje korporacyjne, które w profesjonalny sposób realizują cele społeczne firmy fundatora.
Z drugiej strony są też firmy, które nie zdecydowały się na założenie fundacji, ale z powodzeniem realizują duże programy społeczne, często we współpracy z wyspecjalizowanymi organizacjami pozarządowymi, opierając się na ich wiedzy i doświadczeniu. Ważną rolę wśród filantropów korporacyjnych odgrywają też małe, a czasem mikro przedsiębiorstwa, które działając lokalnie, wpływają na najbliższe środowisko swojej firmy – opisują organizatorzy.
Wręczenie statuetek i dyplomów laureatom odbyło się na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Słowa gratulacji do uczestników konkursu skierował Minister Henryk Wujec, Doradca Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Gali towarzyszyła debata „Filantropia – strategiczne działania czy odruch serca?”, w której udział wzięli: Prof. Alicja Chybicka – Senator RP, Kierownik Katedry i Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej Akademii Medycznej we Wrocławiu, Olga Grygier-Siddons – Prezes Zarządu PwC Polska, Andrzej Klesyk – Prezes Zarządu PZU, Jacek Michalak – Wiceprezes Zarządu Grupy Atlas, Prezes Zarządu galerii „Atlas Sztuki” i Maciej Witucki – Prezes Zarządu Orange Polska. Galę i dyskusję poprowadził redaktor Marcin Piasecki.
Portal kampaniespołeczne.pl był patronem medialnym tegorocznej edycji konkursu.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
30.05.2023
Stare zwierzęta hodowlane
-
22.05.2023
Trwają zgłoszenia do Effie Awards Poland 2023
-
19.05.2023
Rusza kolejna edycja kampanii „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”
-
11.05.2023
Koniec „charytatywnych nakrętek”
-
21.04.2023
Jak nie zmarnować szansy na Effie
-
17.04.2023
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” opublikowany