logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  09.07.2005

Kwaśne Mleczko, czyli Czas na równe traktowanie



Kampania społeczna na rzecz równouprawnienia zainicjowana w lipcu 2005 roku przez Magdalenę Środę, ówczesną pełnomocnik rządu ds. równego statusu kobiet i mężczyzn, miała na celu promowanie traktowania obu płci w ten sposób oraz sprawiedliwego podziału obowiązków. Sfinansowana przez unijny fundusz Phare kampania została oparta na outdoorach, na których znalazły się rysunki Andrzeja Mleczki przedstawiające m.in. dwóch mężczyzn zaganianych do piekła za molestowanie koleżanek w pracy, parę przebraną w stroje Supermana mijającą się w powietrzu oraz mężczyznę z czaszką w dłoni, który parafrazując słowa Hamleta mówi: Bić albo nie bić – oto jest pytanie.

Magdalena Środa przyznała, że była przerażona, kiedy zrodził się pomysł aby to właśnie Mleczko promował akcję: „Nie byłam do końca pewna, czy nie jest on męskim szowinistą. Teraz myślę, że nawet jeśli nim jest, to jego wspaniałe poczucie humoru i talent stanowi świetną przykrywkę” – powiedziała. W istocie przykrywkę, ponieważ kampania wzbudziła spore kontrowersje. Uśmiechniętego mężczyznę z miotłą mówiącego „Sprzątam, więc jestem” można z przymrużeniem oka potraktować jako symbol równouprawnienia. Jednak kiedy oczy otworzy się szeroko anagram tego hasła stanowi „Nie ma mnie, więc nie sprzątam” – a co z tego wynika nie tylko dla równouprawnienia, ale w ogóle dla istoty relacji damsko-męskich, nie trudno się domyśleć.

Na innym plakacie widnieje drzewo z dwoma wężami i dwoma jabłkami. Niezwykle perswazyjny obrazek odwołuje się do grzesznej Ewy, która namówiła Adama do złego czynu i tym samym ponosi odpowiedzialność wygonienie ludzi z raju. Czy nie przywołuje on na myśl stereotypu nierozważnej kobiety, przez którą mężczyzna ma same problemy? Ciężko w tym kontekście postrzegać obie płcie w ten sam sposób. Nawet jeśli kolejny rysunek przedstawia Boga zwracającego się do Mojżesza, który trzyma tablice z dziesięciorgiem przykazań: „o równouprawnieniu nic nie dodałem, bo to chyba oczywiste”.

Mleczko zasłużenie znany jest z trafnych i zabawnych rysunków. Andrzej Pągowski, grafik i autor wielu głośnych plakatów społecznych powiedział: „Rysunki są świetne, obawiam się jednak, że kampania nie wywoła zamierzonego efektu. Nie możemy sprowadzać tak ważnego problemu do rysunku statycznego„.

Ciężkie źle wykorzystane ostrze satyry może zwrócić się przeciwko walczącym i nie tylko zranić, ale też zadać niespodziewany cios w plecy

Karolina Karwowska


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 28.07.2023

Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 11 sierpnia


Raportowanie ESG staje się w ostatnim czasie coraz powszechniejsze. Konkurs „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przyczynia się do poprawy jakości...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 15.09.2023

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie


  • 04.08.2023

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości


  • 12.05.2023

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”


  • 03.02.2023

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?


  • 16.01.2023

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta


  • 02.11.2022

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek