logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  26.11.2008

Krwawy dzień

Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.


Kanadyjska organizacja Work Safe Alberta w październiku br. przeprowadziła kampanię skierowaną do młodych pracowników, dotyczącą bezpieczeństwa w miejscu pracy. Miała nakłonić ich do rozmowy z pracodawcą i do odważnego zadawania pytań odnośnie zagrożeń w ich pracy, po to aby móc być na nie odpowiednio przygotowanym i by finalnie zapobiegać wypadków przy pracy. Przekaz kierowany jest również do pracodawców.

„Krwawą” kampanię wykonała agencja RED the agency.
Oto opinie na jej temat
—-
Każdego roku w kanadyjskiej prowincji Alberta ponad 7000 młodych ludzi ulega wypadkom w pracy. Dotykają one głównie osób o krótkim stażu i są zwykle skutkiem nieprzestrzegania zasad BHP zarówno przez pracodawców, jak i pracowników. Celem kampanii jest uświadomienie młodych pracowników o zagrożeniach związanych z lekkomyślnym podejściem do wykonywanych obowiązków oraz o tym, że mają prawo wymagać od pracodawców odpowiedniego przygotowania miejsca pracy.

Jak wygląda sama kampania? Seria krótkich filmów w bardzo dosłowny sposób pokazuje zagrożenia płynące z nieprzestrzegania zasad BHP. Młodzi ludzie obcinają sobie palce, łamią nogi, oblewają żrącymi substancjami, słowem – robią różne rzeczy rodem z filmu „Piła”. Wszystko pokazane jest wprost, bez żadnych niedomówień. A ponieważ jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów, w filmach ani słowem nie odzywa się żaden lektor. Nikt nie prawi kazań, nie stawia się w pozycji mądrzejszego, nie traktuje odbiorców z wyższością (ci, którzy zaglądają tu częściej, wiedzą, że piję do kampanii o słowach, opisanej 11 listopada 2008r.).

Oczywiście można się czepiać. Po pierwsze niektóre wypadki przedstawione w filmach miały miejsce wyłącznie z winy pracowników, ich lekkomyślności, niewiedzy czy nawet głupoty. Rozmywa to nieco przekaz kampanii.

Po drugie nie ma w nich wyraźnego call to action: „wymagaj od swojego pracodawcy bezpieczeństwa w miejscu pracy, masz do tego prawo”. To już poważny zarzut, ponieważ ostatecznym celem kampanii jest nie tyle wzrost świadomości BHP u pracowników, co wzrost zaangażowania pracodawców w zapewnienie zatrudnionym bezpiecznych warunków pracy.

Po trzecie przedstawione w filmach wydarzenia mogą przez wrażliwszych widzów odebrane jako zbyt krwawe, zbyt brutalne. Ale niestety – prawdziwe wypadki bywają krwawe i brutalne.

Z początku kampania budziła we mnie mieszane emocje, jednak z każdym nowym filmem byłem do niej coraz bardziej przekonany. Po obejrzeniu wszystkich uważam, że mamy tu do czynienia z dobrze zrealizowaną i przemyślaną kampanią, która ma duże szanse wpłynąć na świadomość grupy docelowej w zakresie BHP. A wielbicielom tego tematu polecam znakomity film krótkometrażowy z 2001 roku: Staplerfahrer Klaus.
Witek Koroblewski (Young & Rubicam Poland)

—-
Spoty przygotowane dla kanadyjskiej kampanii poświęconej bezpieczeństwu pracy w drastyczny, ale zarazem obrazowy i przemawiający do wyobraźni sposób przedstawiają typowe błędy ludzkie mogące doprowadzić do wypadków. Nieuwaga, nieostrożność, pośpiech, brak koncentracji, brak nadzoru, nieznajomość i lekceważenie przepisów … skutki tych zachowań pokazane są w filmach.

Moim zdaniem tego typu filmy mogą być elementem instruktażu ogólnego bądź szkolenia okresowego. Kilkuminutowa przerwa w teoretycznym wykładzie poświęcona na obejrzenie filmów może odnieść pozytywny skutek.

Drastyczny przekaz i mocna muzyka – kampania skierowana jest do pokolenia wychowanego na grach komputerowych, a właśnie ok. 40% ulegających wypadkom, to osoby pracujące krócej niż rok, natomiast 30% poszkodowanych w wypadkach w 2007 r. w Polsce ma mniej niż 29 lat.
Konrad Rudniewski (Wydawca miesięcznika „Przyjaciel przy Pracy”)

—-
Uważam, że działanie poprzez obrazy mogące zostać przez niektóre osoby uznane za drastyczniejsze, jest świadectwem czasów. Nie wystarczą już plakaty przedstawiające spadające na głowę cegłówki i nawołujące do używania ochron głowy. Kampania adresowana do młodych pracowników musi przemawiać ich językiem.

Najważniejsze jest uświadomienie im ryzyk, z jakimi mogą się zetknąć w miejscu pracy i skłonienie ich do odpowiedniej reakcji, np. zwrócenia uwagi na ich występowanie przełożonemu. W tym wypadku, moim zdaniem, udało się ten efekt uzyskać. Spoty mówią krótko: zastanów się nad tym, co robisz.

Spośród reklam (spotów) wybieram zdecydowanie tę z kwasem. Jest dynamiczna, sugestywna i sprawnie zaskakująca. W scenie z rzeźnikiem jest spora dawka przewidywalności.
Fabian Biel (Redaktor naczelny magazynu „Promotor”)


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 03.02.2023

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?


  • 16.01.2023

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta


  • 02.11.2022

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?


  • 08.08.2022

    Ogólnopolski Wielki Dzień Pszczół


  • 04.08.2022

    Pracoholik pozbawia swoje otoczenie relaksu


  • 13.05.2022

    Oszczędzanie może iść w parze z ekologią. Ekspertka podpowiada, jak nauczyć tego dzieci


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek