logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  15.09.2009

Kraj bez narodu, bank bez skrupułów?

Your browser does not support the video tag.


Kilka osób patrząc wprost w obiektyw kamery z dumą mówi o swojej narodowości. Za ich plecami powiewają flagi krajów, z których pochodzą. Ostatnie cztery, ze spuszczonym wzrokiem zamiast narodowości podają wyznanie. Wisząca za nimi libańska flaga opada na podłogę, a na czarnej planszy pojawia się napis w języku arabskim, „Kiedy wreszcie staniemy się Libańczykami?”.

Reklamę przygotowała agencja Grey Worldwide z Beirutu na zlecenie… libańskiego banku – Byblos Bank, który przyznawał kredyty na odbudowę po zniszczeniach wojennych z 2006 roku (wojna z Izraelem).

Reklama sprawiająca wrażenie społecznej ma ewidentnie wymiar komercyjny. Pisaliśmy o podobnych kampaniach – o międzynarodowym spocie Lancii, czy portugalskiej kampanii Banco Provincia, czy choćby o włoskim banku Intesa Sanpaola – budujących, poprzez odniesienia do wartości, wizerunek marki. Trudno to ganić, czas się przyzwyczaić. Jak widać takim tropem podążają też marki z Bliskiego Wschodu.

Kampania emitowana była w marcu 2007 roku i miała na celu wyeksponowanie jednego z największych problemów Libanu – wewnętrznych, bardzo silnie zakorzenionych podziałów związanych z wyznawaną religią. W Libanie podział religijny jest tak głęboki, że stanowiska publiczne przydzielane są według ustalonego w 1943 roku – na mocy Paktu Narodowego – klucza wyznaniowego. Zgodnie z jego założeniami prezydentem jest zawsze maronita, premierem sunnita, a szefem parlamentu szyita. Na przełomie lat 80. i 90. ustalono także podział stanowisk ministerialnych pomiędzy przedstawicieli najważniejszych religii. Ten system polityczny powoduje wzmocnienie poczucia tożsamości etnicznej i religijnej na niekorzyść przynależności narodowej. Prowadzi do silniejszych podziałów wewnątrz państwa i narodu.

Kampania budzi dreszcz kontrastując dumnych przedstawicieli najróżniejszych krajów z uwikłanymi w religijne podziały Libańczykami. Podejmuje bardzo trudną i kontrowersyjną kwestię. Konflikty między muzułmanami a chrześcijańskimi maronitami doprowadziły już do 15-letniej wojny domowej, co wykorzystywane było przez sąsiednią Syrię do sprawowania kontroli nad Libanem. Nazywany niegdyś Szwajcarią Bliskiego Wschodu Liban podupadł i ciągle ma problemy z odzyskaniem dawnej świetności.
M.Nowak


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 06.04.2022

    Używane auto elektryczne — czy to dobry pomysł?


  • 25.02.2022

    Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? – tłumaczy Agnieszka Aksamit-Oknińska


  • 18.02.2022

    Osiem pytań o wolontariat pracowniczy


  • 12.01.2022

    Nie ma zdrowej diety dziecka bez zdrowej diety rodzica


  • 31.12.2021

    Najważniejsze narzędzia do ograniczenia skutków pandemii wszyscy mamy pod ręką


  • 17.12.2021

    Mała zmiana na talerzu to duża zmiana dla planety


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek