W Wielkiej Brytanii istnieją podręczniki mówiące o eko-marketingu, w Polsce dopiero organizuje się konferencje na ten temat. 14 września w Knowledge Village Warszawa odbyła się wykładowa część Konferencji „Eco Marketing. Green is the New Black”, podczas której próbowano odpowiedzieć na pytania, co łączy ekologię i marketing – jak wykorzystać elementy ochrony środowiska w promocji i sprzedaży komercyjnych produktów czy usług? Jak badać postawy swoich potencjalnych konsumentów, angażować ich wokół własnej firmy i tworzyć sieć lokalnych klientów?
Udział w konferencji wzięli przedstawiciele międzynarodowych korporacji, mających swe siedziby również w Polsce: Axel Springer, Timberland, Kraft foods, PricewaterhouseCoopers, Toyota i IBM. Swoje wystąpienia mieli przedstawiciele firm Złomrex Metal i mój-ogrodnik.pl.
– Media masowe coraz częściej podejmują tematykę ekologiczną zarówno w artykułach redakcyjnych, jak i akcjach promocyjnych. Podstawą tych działań są konkretne analizy postaw i opinii czytelników/ konsumentów, które wskazują na rosnące zainteresowanie, a co za tym idzie poszukiwanie wiarygodnych źródeł informacji u odbiorców mediów. – mówiła Katarzyna Dulko, CSR Officer Axel Springer Polska. Zgodnie z przedstawionymi przez nią danymi, 47-56% czytelników prasy w Polsce otwiera się na zmiany prowadzące do poprawy ochrony środowiska. Problem jednak leży w punkcie przekazu informacji, ponieważ firmy prowadzące działania z zakresu CSR, próbują narzucać prasie opis swych przedsięwzięć w formie reklamy, a nie rzetelnych informacji o zaistniałym w społeczeństwie problemie i próbie jego rozwiązania.
Przedstawicielka Timberland – Justyna Dziegieć, Community Steward Timberland w Polsce, podkreślała, że zielona ekonomia, to przede wszystkim zmiana przyzwyczajeń zakupowych i wsparcie lokalne produktów. Jedną z najciekawszych form CSR jej przedsiębiorstwa jest możliwość przepracowania społecznie 40 godzin rocznie (płatnych), przez każdego z ich pracowników po uprzednim zdiagnozowaniu, jakiej pomocy potrzebuje grupa docelowa.
Na pytanie o to, jak trafić z ekologią do konsumentów, przy okazji przybliżając wizerunek własnego przedsiębiorstwa, próbowała odpowiedzieć Patrycja Nowakowska z Kraft foods Polska, Senior Brand Manager odpowiedzialna za realizację programu „Milka. Razem dla Tatr”. Trzy główne etapy projektu zaprezentowano jako: świadomość, zaangażowanie i pomoc. Autorka wykładu podkreśliła jak ważnym czynnikiem sukcesu popularności akcji, stała się komunikacja niestandardowa, czyli billboardy w tle popularnych seriali, rozmowy o tatrach w programach porannych i indywidualne kreacje przygotowywane na każdy ze środków transportu. Milka po przeprowadzeniu kampanii, która nie namawiała do zakupu produktu, a logo Milki nie było motywem przewodnim, zanotowała 8% wzrost popularności.
W imieniu PricewaterhouseCoopers wypowiadała się Agata Stafiej-Bartosik. Firma rozważająca zmianę wizerunku i sensowność wprowadzania do swojej działalności zielonego marketingu, powinna zastanowić się, jaki jest odbierający jej produkt konsument, a nie sam produkt. W odpowiedzialnym społecznie biznesie, hierarchia wartości układa się w kolejności: planeta – człowiek – zyski. Mówczyni przypomniała: „Konsument nie jest idiotą, to jesteś ty”.
Blisko dwa lata temu IBM rozpoczął dyskusję o tym, w jaki sposób świat staje się mądrzejszy, a podczas konferencji działania z nią związane przybliżał Tomasz Stachera. Narzędzia służące do inteligentnego zarządzania pomagają poradzić sobie z kryzysem i dają impuls do rozwoju gospodarczego. IBM w ramach tej agendy, na całym świecie wdraża systemy inteligentnych miast, inteligentnego przesyłu energii, czy inteligentnego zarządzania ruchem drogowym. Pierwsze polskie miasto, które w ramach tej akcji staje się „inteligentne” to Katowice, w których przez miesiąc menegerowie IBM z USA, bezpłatnie pracowali z władzami miasta, radząc im w jaki sposób rozwijać miasto z pożytkiem dla jego mieszkańców.
Badania wskazują, że konsumenci chętniej wybierają produkty i korzystają z usług firm, które prowadzą aktywne kampanie na rzecz środowiska, a także wprowadziły ekologiczne rozwiązania na stałe do swoich strategii.
Patronat merytoryczny nad konferencją obejmowały Fundacja Obserwatorium Zarządzania, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA i Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Patronat medialny – portal kampaniespoleczne.pl
Konferencji towarzyszyła wystawa plakatów autorstwa Doroty Wątkowskiej.
M. Prządka
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
08.01.2025
Truck Care ostrzega przed martwy polem
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO