logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Konserwatywny tabloid „pomaga” imigrantom
05.02.2015
Tematy: Opinie

Konserwatywny tabloid „pomaga” imigrantom



Tabloid Daily Mail – znany z głoszenia konserwatywnych poglądów (m.in. krytykowania łagodnej polityki imigracyjnej) wbrew swoim zamierzeniom przyczynił się do przeprawy do Wielkiej Brytanii grupy nielegalnych imigrantów. Gazeta ogłosiła niezwykle opłacalną promocję dla swoich czytelników – już za 1 funta można było przepłynąć z Dover do Calais i z powrotem. Z tej oferty skorzystali lewicowi aktywiści i wyprawili z portu w Calais do Wielkiej Brytanii grupę nielegalnych imigrantów koczujących w prowizorycznym obozowisku na wybrzeżu Francji.

Szacuje się, że w obozie uchodźców wokół Calais żyje ok. 2-3 tys. imigrantów z rejonów Afryki i Azji objętych konfliktami zbrojnymi – głównie z Syrii, Erytrei, Sudanu i Afganistanu. Ludzie ci, po pokonaniu tysięcy kilometrów ze swojej ojczyzny do Francji, starają się za wszelką cenę przedostać do kraju docelowego – czyli do Wielkiej Brytanii. Wśród uchodźców są również rodziny z małymi dziećmi. Wszyscy oni mieszkają w bardzo trudnych warunkach – w prowizorycznych namiotach, bez ogrzewania, dostępu do wody i toalet.

Organizacje lewicowe w Wielkiej Brytanii i Francji od dawna domagały się poprawy warunków bytowych w obozowisku wokół Calais. Tymczasem środowiska prawicowe chciały jak najszybciej usunąć uchodźców z obozu i wydalić ich z Francji. W Calais spotykały się demonstracje zwolenników obu tych grup; emocje były na tyle silne, że zamieszki musiał tłumić odział kilkuset francuskich policjantów.

Redaktorzy anarchistycznego pisma Strike! rozgrzali ponownie do czerwoności spór wokół uchodźców z Calais, korzystając – paradoksalnie – z oferty przygotowanej przez konserwatywną gazetę Daily Mail. Dziennik, w porozumieniu z firmą P&O Ferries, zaoferował swoim czytelnikom możliwość przeprawy promem z Dover do Calais za symboliczną opłatę 1 funta od osoby. Promocja miała obowiązywać od stycznia do końca wakacji i w zamyśle organizatorów przeznaczana była głównie dla rodzin z dziećmi oraz klientów sklepów bezcłowych.

Dziennikarze pisma Strike! – David Charles i Beth Granville – wykorzystali tą bardzo korzystną ofertę w sposób zgoła odmienny. Otóż udało im się dzięki tanim biletom na prom  przewieźć z Calais do Dover grupę nielegalnych imigrantów. Po zakończonej akcji opublikowali na swojej stronie internetowej otwarty list do Daily Mail, w którym dziękują gazecie za „zaangażowanie” w pomoc imigrantom. Piszą do redakcji bulwarówki ironicznie: Wasza odważna, humanitarna postawa powinna zostać uhonorowana; zamiast tego wciąż jesteście pod pręgierzem oskarżeń rzucanych przez dziwaków z lewicy, którzy wytykają Wam stanowisko niechętne imigrantom i świadczeniom pomocy społecznej. Trzeba wiedzieć, że Daily Mail wielokrotnie rozpisywał się o gwałtach i innej przestępczości związanej z migrantami oraz krytykował wydatki, które miały poprawić sytuację bytową ludzi koczujących w Calais.

Komentarze internautów zamieszczane pod artykułem opisującym akcję przerzutu imigrantów przez brytyjska granicę z użyciem biletów oferowanych przez Daily Mail oddają bardzo silną polaryzację poglądów społecznych na temat polityki imigracyjnej. Część osób, które pozostawiły komentarze, ostro potępia pomysłodawców akcji. Internauci piszą min. o tym, że napływowa siła robocza zagraża Brytyjczykom, którzy wykonują niżej płatne zawody, a nakłady na świadczenia socjalne przeznaczone dla uchodźców spowodują drastyczne obniżenie się poziomu życia wszystkich obywateli. Z kolei obrońcy praw imigrantów wskazują na to, że działania państwa powinny uwzględniać podstawowe prawa człowieka i solidarność społeczną. Po obu stronach sporu pojawiają się wpisy bardzo emocjonalne, czasem nawet wulgarne.

Kontrowersje wokół tego, jakie działania należy podjąć wobec uchodźców z Calais, wpisują się w szerszy spór toczący się na scenie politycznej w Wielkiej Brytanii. Partie skrajnie prawicowe (np. Brytyjska Partia Narodowa) głoszą, że wkrótce rodowici Brytyjczycy staną się mniejszością we własnym kraju, a już teraz są grupa dyskryminowaną. Postulują szereg akcji mających na celu zmniejszenie ilości ludności napływowej – min. przez utworzenie specjalnych grantów dla tych, którzy zechcą opuścić Wielką Brytanie oraz wstrzymanie przyjmowania wszelkich nowych imigrantów. Rządząca partia konserwatywna Davida Camerona także chce zmniejszyć napływ imigrantów i ograniczyć ich prawa – choć jej postulaty nie są tak skrajne, jak partii ultra-prawicowych.

Nawet Partia Pracy dostrzega potrzebę zmian w regulacjach imigracyjnych, choć z drugiej strony podkreśla, że wielokulturowość Wielkiej Brytanii jest jej ogromną siłą. Lewicowa Partia Zielonych akcentuje z kolei konieczność równej dystrybucji dóbr pomiędzy krajami rozwiniętymi i rozwijającymi się. Według lewicy osiągniecie takiego stanu sprawiłoby, że wszelkie ruchy migracyjne stracą rację bytu. Zieloni podkreślają jednak, że w obecnym porządku ekonomiczno-społecznym polityka migracyjna nie może dyskryminować nikogo ze względu na rasę, kolor skóry, religię, przekonania polityczne, niepełnosprawność, płeć oraz orientację seksualną.

Paulina Giersz








12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek