Rusza 2. edycja konkursu dla firm przyjaznych mamom – Mama w pracy. Organizuje go Fundacja Świętego Mikołaja wraz z Rzeczpospolitą oraz instytutem badawczym MillwardBrown SMG/KRC. Konkurs ma promować najlepsze wzorce i wyłonić przedsiębiorstwa najbardziej przyjazne macierzyństwu swoich pracownic.
Warunkiem przystąpienia do konkursu jest wypełnienie do 30 stycznia 2009 r. ankiety zgłoszeniowej zamieszczonej na stronach internetowych Rzeczpospolitej (www.rp.pl) lub Fundacji Świętego Mikołaja (www.mamawpracy.pl, www.mikolaj.org.pl). Ponadto, do wszystkich kobiet pracujących w kilkuset organizacjach mają trafić szczegółowe ankiety, w których mamy wskażą jak pracodawcy traktują ich macierzyństwo.
W tej edycji mogą brać udział zarówno małe i średnie firmy (do 50 pracowników), jak i duże (ponad 50 pracowników). W przypadku tych pierwszych, organizatorzy muszą otrzymać minimum 10 uzupełnionych przez pracujące w nich kobiety ankiet. Natomiast z dużych organizacji niezbędny jest zwrot co najmniej 30 wypełnionych przez pracownice formularzy. Laureaci otrzymają tytuł „Firmy nieprzeciętnie przyjazną matkom”. Wręczenie nagród nastąpi w maju 2009 roku.
W ubiegłym roku – ze 121 firm zgłoszonych do konkursu – do finału przeszło 31. Wśród laureatów szczególne uznanie kapituły zyskali: Grupa Ikea, Tesco Polska i Szpital im. E. Szczeklika w Tarnowie. Konkurs dla firm Mama w pracy jest elementem kampanii społecznej, współorganizowanej przez Fundację Świętego Mikołaja i Caritas Polska.
Celem projektu Mama w pracy jest uwrażliwienie pracodawców na potrzeby pracujących kobiet i przekonanie, że są one wartościowymi i lojalnymi pracownikami. Z badań przeprowadzonych przez MillwardBrown SMG/KRC wynika, że co piąta pracująca kobieta odkłada urodzenie dziecka w obawie przed utratą pracy. Aż 15% kobiet deklaruje, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej zapytano je o plany macierzyńskie, a 22% spotkało się z negatywną reakcją pracodawcy po poinformowaniu o ciąży. Prawie co trzecia matka na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym spodziewa się zwolnienia, w rzeczywistości pracę traci co szósta.
Dla matek największą przeszkodą w powrocie do pracy była nie postawa pracodawcy, ale problem natury psychologicznej – tęsknota za dzieckiem. Dlatego matki chciałyby przede wszystkim elastycznego czasu pracy – swoje zadania mogłyby wykonywać w domu albo pracować na pół etatu. Dla wielu ułatwieniem byłoby, gdyby przy ich firmach działały żłobki lub przedszkola.
Akcja Fundacji Świętego Mikołaja Mama w pracy rozpoczęta w 2007 roku została zaplanowana na co najmniej 5 lat.
zobacz także
-
20.06.2025Wydarzenia
AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca
-
16.06.2025Odpowiedzialny biznes / CSR
Sprzęt sportowy za darmo. Wystarczy aplikacja
-
09.02.2025Wydarzenia
Konferencja CSR Poland 2025
-
08.01.2025Akcje
Truck Care ostrzega przed martwy polem
-
22.12.2024Wydarzenia
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
16.07.2024Wydarzenia
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku