logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Koniec imprezy! Ktoś to słyszy?
19.07.2019
Tematy: Opinie, Polska, Edukacja, Konsumpcjonizm i konsumenci

Koniec imprezy! Ktoś to słyszy?



Amerykańska organizacja prozwierzęca The Humane League opublikowała niedawno spot „The Party’s Over”, zrealizowany w ramach kampanii “I’m not loving it”. Akcja w oczywisty sposób nawiązuje do McDonalda, a jej celem jest przekonanie fast foodowego giganta do zwiększenia wymagań dotyczących warunków życia kurczaków, których mięso kupuje od swoich dostawców.

Spot zrobiony jest z dużym rozmachem (za realizację odpowiadała agencja Don’t Panic) i w prawdziwie amerykańskim stylu. Kamera oprowadza widza po rezydencji, która stanowi ewidentne pobojowisko po niedawnej hucznej imprezie. Na uznanie zasługują z pewnością liczne dyskretne smaczki i nawiązania do firmy (rejestracja „B1G M4C” na zatopionym w basenie meleksie, frytki na rękach ogrodowej rzeźby, czy pływackie pianki układające się w kształt litery „M”) oraz do samego tematu (wszechobecne spadające pierze, roztapiająca się lodowa rzeźba koguta). Trafione są też teksty wypowiadane przez kolejne rozzłoszczone osoby usiłujące dobić się do gospodarza i sprawić, by przestał je ignorować.

Tu natomiast następuje część, z którą osobiście mam problem. W rezydencji odsypia hulanki masa ludzi i szczerze mówiąc, wygląda na to, że zabawa była przednia. Głosy nagrywające się na automatyczną sekretarkę nie wydają się robić na nikim wrażenia, ba – nikt ich nawet nie słyszy i w najmniejszym stopniu na nie nie reaguje. Każdy, kto chociaż raz znalazł się w takiej sytuacji, jak melanżowicze ze spotu, od początku poczuje pewnie przedstawiony w nim klimat wspólnego porannego odsypiania epickiej zabawy i jest szansa, że utożsami się raczej z drzemiącymi w rezydencji, niż tymi, którzy dobijają się na sekretarkę.

Takie przedstawienie sytuacji może niechcący tworzyć wrażenie, że obrońcy zwierząt nie są w stanie wpłynąć ani na kluczowych decydentów (w spocie adresat nagrań telefonicznych nie jest nawet obecny w gabinecie), ani na fakt, że masa ludzi nadal będzie chętnie korzystała z ich usług. Jeśli twórcy rzeczywiście wierzą, że McDonald’s w końcu wysłucha głosu konsumentów domagających się lepszego dobrostanu kurczaków, dlaczego nie zostało to pokazane w spocie? Dlaczego, koniec końców, okazało się w nim, że takie głosy bardzo łatwo zignorować i nie są w stanie się przebić do właściwych osób, a wierni firmie konsumenci i tak będą nieświadomi niczego „spali”?

Jest też inne wytłumaczenie – imprezowicze tak naprawdę nie śpią, a… nie żyją. Reprezentują w tym wypadku kurczaki, za których cierpienie odpowiada firma, a latające pióra to pozostałości po ich przegranej walce o życie. Ta wersja nie jest jednak czytelna – dlaczego wszędzie widoczne są puste butelki, a scenografia wystylizowana jest na przyjęcie, a nie miejsce zbrodni? I dlaczego aktorzy ułożeni są w pozycji do spania (łącznie z ok. 5-6 osobami w dużym łóżku, które wygląda jakby należało do gospodarza), bez żadnych fizycznych śladów obrażeń?

Pozostaje trzymać kciuki, żeby w prawdziwym świecie „koniec imprezy” nastąpił dla McDonald’sa dużo gwałtowniej niż zostało to przedstawione w spocie – liczę mocno, że firmie nie uda się tak łatwo zignorować krytycznych głosów i wymuszą one na sieci i jej konsumentach brutalną pobudkę. W końcu takich osób jest coraz więcej.

Autorką opinii jest Anna Iżyńska, specjalistka ds. komunikacji.

Inne wypowiedzi ekspertki znajdują się TUTAJ.

zwierzęta edukacja kurczaki hodowlane Ekologia i środowisko Anna Iżyńska Mc'Donalds







06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek