logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Know how wzbudzić kontrowersje
16.03.2011
Tematy: Opinie

Know how wzbudzić kontrowersje



Co zrobić, by przy niewielkich nakładach finansowych nagłośnić ważny problem społeczny? Odpowiedź wydaje się za prosta – wzbudzić kontrowersję. Naszpikować reklamę seksualnymi bodźcami (tak jak PETA); postawić na drastyczną dosadność – pokazać krew, pot i łzy i jeszcze więcej krwi; a czasami wystarczy po prostu poruszyć kwestię, co do której nie ma społecznego konsensusu (np. legalizacja aborcji, prawa LGBT). Nienajgorszym pomysłem jest także wykorzystanie ważnego dla części społeczeństwa symbolu i przedstawienie go w innym kontekście. Lotem błyskawicy podniosą się głosy – „profanacja!”, a temat będzie miał swoje 5 minut w mainstreamowych mediach.

Trudno jednoznacznie określić, czy w ten sposób planowali swoją akcję członkowie poznańskiej Federacji Anarchistycznej, którzy symbol Holocaustu – napis nad bramą prowadzącą do obozu zagłady Auschwitz-Birkenau wykorzystali w proteście przeciwko budowie kontenerowego osiedla mieszkań socjalnych). Plakat z hasłem „Bieda marsz do kontenerów”, który rozwieszany jest na poznańskich ulicach od grudnia, opatrzony jest dodatkowo tekstem „Poznań*/ *know-how rozwiązywać problemy socjalne i mieszkaniowe”.

– Poprzez nawiązanie do Auschwitz nie chcemy oczywiście nikogo urazić, ale to najlepszy sposób na to, by obudzić społeczeństwo znajdujące się w letargu – powiedział Marek Piekarski z FA, w rozmowie z serwisem epoznan.pl. Co nietrudno przewidzieć, plakat wzbudził jednak spore kontrowersje. Temat szybko podchwyciły media (TVN, lokalna telewizja WTK, portale miejskie). Dziennikarze ruszyli z kamerami do osób potencjalnie obrażonych, które następnie wyraziły swoje oburzenie na oczach telewidzów.

Na rzeczowe omówienie kwestii budowy osiedla kontenerów socjalnych nie starczyło już czasu. Co prawda przedstawiciel Federacji Anarchistycznej miał okazję poruszyć temat mediach, ale przedstawione wypowiedzi dotyczyły jedynie formy plakatu. Można powiedzieć, że dzięki kontrowersyjnej kreacji można uzyskać wysokie publicity przy niewielkich kosztach. Z drugiej strony cała uwaga skupiona jest w przypadku takich kampanii wokół formy, nie problemu. Zestawienie Holocaustu z działaniami władz miejskich zawsze będzie tematem bardziej medialnym niż rozwiązywanie problemów mieszkaniowych.

Trudno oceniać jak na opisywaną kampanię zareagowali sami Poznaniacy. Śledząc internetowe fora można odnieść wrażenie, że pomysł postawienia osiedli kontenerów socjalnych ma tyle samo zwolenników ile przeciwników, jest też zapewne dość duże grono osób, które nie ma w tym temacie żadnego zdania. Porównanie pomysłu, z którym zgadza się część społeczności do nazistowskich zbrodni jest dobrym sposobem nie na zmianę postawy zwolenników takiego rozwiązania, ale raczej na spolaryzowanie poglądów. Najbardziej prawdopodobną reakcją na plakat jest utwierdzenie się w przekonaniu, że kontenery socjalne to zły/dobry pomysł.

Społeczne kontrowersje budzi w tej kampanii także sam nadawca. Ciężko jednoznacznie oszacować poparcie dla anarchizmu i poziom zaufania dla Federacji Anarchistycznej, można jedynak przypuszczać, że dla przeciętnego Polaka termin anarchizm brzmi tyle egzotycznie, co złowrogo. W sytuacji gdy nadawca kampanii nie cieszy się powszechnym zaufaniem, trzeba mieć dodatkowo świadomość, że część odbiorców odrzuci komunikat tylko na tej podstawie.
M.Świejkowski








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek