logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > KARP domaga się przestrzegania prawa
10.12.2017
Tematy: Wydarzenia, Polska

KARP domaga się przestrzegania prawa



W okresie przedświątecznym wciąż mamy do czynienia z niehumanitarnym traktowaniem karpi. Dlatego Klub Gaja jak co roku namawia konsumentów by nie kupowali żywych ryb i reagowali na ich cierpienia.

W poniedziałek 11 grudnia o godz. 12.00 Klub Gaja wspólnie z adwokatką Karoliną Kuszlewicz oraz OTOZ Animals i Compassion in World Farming (CIWF) złożą list otwarty do Prezesa Rady Ministrów, w sprawie przestrzegania prawa wobec karpi.  

Zmiana społeczna to długofalowy proces, dlatego Klub Gaja konsekwentnie, jak co roku zwraca uwagę opinii publicznej na niepotrzebne cierpienie karpi w okresie przedświątecznym, a tym samym zachęca konsumentów do świadomych wyborów i nie kupowania żywych karpi.

Kampanię Klubu Gaja „Jeszcze żywy KARP” od lat wspierają aktorzy m.in. Magdalena Popławska, Maja Ostaszewska i Bartłomiej Topa, z udziałem których realizowano  min. film video dostępny na kanale YouTube

Organizowano happening „Karp z ludzką twarzą”, przygotowano spoty radiowe i telewizyjne, bannery, plakaty oraz założono fanpage na Facebooku. By zwiększyć społeczne zainteresowanie ochroną karpi do działań Klubu Gaja zaproszono również publicystę i kucharza Roberta Makłowicza. Klub Gaja stał się dwukrotnym laureatem Konkursu Kampanie Społeczne Roku 2012 oraz 2010.

Z roku na rok zwiększa się świadomość konsumentów, powstają obostrzenia prawa i sieci handlowe, które nie sprzedają żywych karpi.Jednak nadal w wielu miejscach transportuje się i sprzedaje żywe ryby w pojemnikach bez wody, pakuje się je do foliowych worków i okleja ceną! A to jest złamanie prawa. Dlatego Klub Gaja apeluje, żeby zgłaszać na policję przypadki znęcania się nad rybami. „Karp nie jest w Polsce, łagodnie mówiąc, dobrze traktowany w drodze na nasze świąteczne stoły. Nadal nie wiem dlaczego. Z przyzwyczajenia? Braku uważności? Zwykłej głupoty?” – mówi Jacek Bożek,  z Klubu Gaja, który zapoczątkował kampanię „Jeszcze żywy KARP”.

Klub Gaja od początku swojej działalności (1976) występuje przeciwko męczeniu żywych karpi. W 2009 r. Sejm, na wniosek Klubu Gaja, znowelizował Ustawę o ochronie zwierząt. Pakowanie żywych ryb do foli, trzymanie w stłoczonych i w zbyt małych basenach i inne przypadki mogą być teraz zgłaszane m.in. do inspekcji weterynaryjnej czy na policję. W styczniu 2016 roku Sąd Najwyższy orzekł, że ryby zasługują na ochronę przed cierpieniem tak jak inne zwierzęta. Adwokat Karolina Kuszlewicz, która prowadziła przed Sądem Najwyższym sprawę karpi podkreśla: „Pamiętajmy o tym, że prawo jest po stronie karpi i reagujmy gdy podczas świątecznych zakupów zauważymy, że karpie są źle traktowane. W 2017 r. dzięki interwencji i listowi otwartemu Klubu Gaja oraz Kancelarii adw. Karoliny Kuszlewicz nie wprowadzono proponowanej zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, która zdecydowanie pogorszyłaby standardy ochrony karpi.

Apelując o humanitarne traktowanie zwierząt, organizatorzy kampanii „Jeszcze żywy karp” zwracają się do opinii publicznej; podpowiadają co należy zrobić by wesprzeć ich działania

1 Krok – Oceń sytuację: ryby bez wody, poranione, stłoczone w basenach czy pojemnikach; ryby żywe pakowane bez wody; ryby zabijane na oczach dzieci.

2 Krok – Zgłoś łamanie prawa: zadzwoń na 112 i zgłoś zdarzenie na policję; poczekaj na przyjazd funkcjonariuszy; zapisz kto przyjął zgłoszenie.

3 Krok  zadbaj o dowody: zrób zdjęcie, nagraj film komórką (najlepiej kilka minut), zapisz kontakt do świadków zdarzenia; 

4 Krok: przekaż sprawę organizacji: zgłoś zdarzenie do wiadomości Klubu Gaja lub innej organizacji, której statutowym celem jest ochrona zwierząt.

Więcej o kampanii: na www.klubgaja.pl i www.jeszczezywykarp.pl

 

karp ochorna


Kraje:
Polska





17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 16.12.2025Wydarzenia

    Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich

  • 12.12.2025Kampanie

    Serialowa estetyka w służbie bezpieczeństwa drogowego

  • 11.12.2025Kampanie

    Zabawki z czasem się nudzą

  • 09.12.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Nakarm psa z OLX. Tysiące zwierząt czekają!

  • 03.12.2025Kampanie

    Edukacja Obywatelska w praktyce

  • 28.11.2025Kampanie

    Payboy w kampanii o Sextortion

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek