Kampania „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!” firmy Roche
Laura Łącz, Magdalena Stużyńska, Grzegorz Małecki, dr n. med. Tomasz Grodzki oraz Renata Błochowiak biorą udział w kampanii „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!”, przekonującej do regularnych kontrolnych badań płuc. Plakaty z przesłaniem ambasadorów kampanii trafią na początku listopada do 11 tys. firm w całej Polsce, mediów i ośrodków leczenia. Organizatorami kampanii są Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca oddział Szczecin oraz firma farmaceutyczna Roche Polska.
W Polsce większość przypadków nowotworów płuca jest rozpoznawana dopiero w zaawansowanym stadium choroby, gdy rak zdążył zaatakować sąsiednie tkanki lub inne części ciała i nie może już zostać usunięty chirurgicznie; dlatego tak ważne jest przypominanie o wykonywaniu badań kontrolnych. Zgodnie z przesłaniem kampanii osoby znajdujące się w grupie ryzyka wystąpienia raka płuca powinny zwrócić się do lekarza z prośbą o skierowanie na badanie RTG lub tomografię komputerową klatki piersiowej.
– Rak płuca to bardzo groźny nowotwór. Jak każdy z nich atakuje po cichu i potrafi nie ujawniać swojej obecności w organizmie przez dłuższy czas. Objawy kliniczne raka płuca występują na ogół dopiero w jego zaawansowanym stadium. Tylko nieliczni chorzy są zdiagnozowani odpowiednio wcześnie by całkowicie pokonać raka płuca. W początkowym stadium choroby jest to możliwe przede wszystkim przy pomocy leczenia chirurgicznego, często bez konieczności chemioterapii. Zachęcam do regularnego badania się, zgodnie z tegorocznym hasłem kampanii „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!” – tłumaczy dr hab. med. Tomasz Grodzki.
Czynnikiem, który jest najczęściej odpowiedzialny za rozwój nowotworu płuca jest palenie tytoniu lub tzw. palenie bierne. Prawdopodobieństwo zachorowania na raka płuca jest większe także u osób, które mają styczność z substancjami rakotwórczymi, takimi jak azbest i radon oraz gdy w rodzinie występowała już choroba nowotworowa. Kampania „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć” ma na celu również obalenie stereotypów, krzywdzących osoby chore. Rak płuca błędnie traktowany jest jako choroba, która dotyczy wyłącznie osób palących, a osoby chore niesprawiedliwie oceniane są jako winne swojej chorobie.
Rak płuca jest najczęściej występującym nowotworem w Polsce – każdego roku jest diagnozowany u około 21 tysięcy osób. Z tego powodu w listopadzie na całym świecie obchodzony jest Miesiąc Świadomości Raka Płuca – Lung Cancer Awareness Month (LCAM). W tym czasie podejmowane są działania mające zwiększyć społeczną świadomość na temat choroby, czynników ją wywołujących, a także sytuacji osób chorych oraz dostępnych metod walki z rakiem płuca.
Strona kampanii: www.listopad.rakpluca.info
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
30.05.2023
Stare zwierzęta hodowlane
-
22.05.2023
Trwają zgłoszenia do Effie Awards Poland 2023
-
19.05.2023
Rusza kolejna edycja kampanii „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”
-
11.05.2023
Koniec „charytatywnych nakrętek”
-
21.04.2023
Jak nie zmarnować szansy na Effie
-
17.04.2023
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” opublikowany