Jutro Akcja Żonkile – papierowe kwiaty rozda ponad 2,5 tysiąca wolontariuszy
19 kwietnia 1943 roku wybuchło powstanie w getcie warszawskim. Jutro – w 76. rocznicę wydarzenia – na ulice Warszawy po raz siódmy wyjdą wolontariusze, by rozdać mieszkańcom stolicy papierowe żonkile, symbol pamięci i szacunku dla bohaterskiego zrywu powstańców. Tegoroczna edycja jest rekordowa. Ponad 2,5 tysiąca wolontariuszy rozda 200 tysięcy kwiatów.
Wszystko zaczęło się od historii, którą Marek Edelman, ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej a zarazem słynny kardiolog, opowiedział Hannie Krall. Co roku, 19 kwietnia, w rocznicę powstania w warszawskim getcie, Edelman otrzymywał od anonimowej osoby bukiet żółtych kwiatów, najczęściej żonkili. Niezależnie od tego, czy był w Polsce, czy w innym kraju, żółty bukiet zawsze do niego trafiał. Z czasem do anonimowego darczyńcy zaczęli dołączać zwykli pacjenci doktora i tak żonkile w naturalny sposób przekształciły się w oficjalny symbol powstania w getcie warszawskim.
Jutro, 19 kwietnia, w rocznicę wybuchu powstania, już po raz siódmy wolontariusze przekażą mieszkańcom stolicy 200 tysięcy papierowych żonkili. W tym roku wydarzenie odbędzie się w momencie szczególnym: rok 2019 jest w Warszawie rokiem Marka Edelmana. Do grona ambasadorów akcji tym razem dołączyli Ewa Błaszczyk, Brodka, Maria Dębska, Kortez, Bartosz Kurek, Marian Turski i Adam Woronowicz.
Hasłem przewodnim i osią kampanii jest hasło Łączy nas pamięć. W przekazie kampanii Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN najważniejsze jest upowszechnianie symbolu żonkila jako symbolu szacunku oraz propagowanie wiedzy na temat samego powstania. Kampania potrwa do końca kwietnia. Warto wspomnieć, że w 2015 roku akcja Żonkile zdobyła tytuł Superbrands jako najlepsza kampania społeczna.
Kampania będzie widoczna w internecie, w szczególności na kanałach mediów społecznościowych Muzeum POLIN – na Facebooku, Instagramie (wraz z hashtagami #akcjaŻonkile #Żonkile i #ŁączyNasPamięć), Twitterze oraz jako kampania odsłonowa w Onecie. Dodatkowym wsparciem będą reklamy w prasie, spoty kinowe wyświetlane 18 i 19 kwietnia. Kampania będzie miała również swój wymiar w przestrzeni miejskiej na 70 nośnikach – na przystankach komunikacji miejskiej w Warszawie, na metroboardach i citylightach. W komunikacji miejskiej zaś – grafiki przypominające o rocznicy powstania w getcie warszawskim i akcji Żonkile będą wyświetlane w autobusach, tramwajach i SKM.
Za działania odpowiada Dział Komunikacji Muzeum Historii Żydów Polskich. Zdjęcia ambasadorów wykonała Aldona Karczmarczyk (Van Dorsen Artists). Krótkie formy wideo przygotowała Peuna Qlatka.
zobacz także
-
14.07.2025Kampanie
To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze
-
12.07.2025Kreacje / printy
Kwiaty
-
10.07.2025Kreacje / printy
Nie ma powodu do świętowania
-
09.07.2025slider
Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1
-
08.07.2025Kampanie
Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie
-
06.07.2025slider
Młodzi ludzie najbardziej samotni