Jeszcze Sieć czy już Sidła?
„Uważni Rodzice” to kampania, która zwraca uwagę na kluczową rolę rodzicielskiej uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online. Projekt realizowany jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet. Inauguracja kampanii miała miejsce w warszawskim kinie Atlantic 23 listopada 2017 roku.
„Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić” – pod takim hasłem realizowana jest kampania „Uważni Rodzice”. Bombardowani natłokiem codziennych obowiązków dorośli, jak często nie dostrzegają zagrożeń czyhających na ich nastoletnie dzieci. Internetowa sieć w błyskawicznym tempie przeradza się manipulujące sidła. Dlatego realizatorzy kampanii – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – w szczególności zwraca uwagę na kluczową rolę rodzicielskiej uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online.
Głównym elementem kampanii jest film udostępniany w sieci w pełnej wersji (105 sek.) oraz w wybranych stacjach telewizyjnych w wersji 30-sekundowej
Przekazy kampanii koncentrują się na problemie uwodzenia dzieci w sieci. Jest to zjawisko oparte na manipulacji mającej na celu nakłonienie dziecka do tworzenia materiałów o charakterze erotycznym, a czasem również do spotkania i wykorzystania seksualnego. Nowe technologie ułatwiają sprawcom zbudowanie z dzieckiem bliskiej, intymnej relacji bez wiedzy rodziców.
Sprawcy manipulacji online na swoje ofiary wybierają zazwyczaj dzieci potrzebujące uwagi, docenienia, uznania swojej wartości i samotnie mierzące się z problemami. Pozorne wsparcie dziecka przez sprawcę staje się często mechanizmem uwikłania w zagrażającą relację.
Dzieci, których rodzice znajdują czas na rozmowę, są uważni na zachowanie dziecka, potrafią dostrzec jego potrzeby i umiejętnie wychodzą im naprzeciw, w dużo mniejszym stopniu są narażone na manipulację, również w sieci. Brak dostatecznego wsparcia i zainteresowania ze strony rodziców zwiększa atrakcyjność sprawców przemocy online.
Znajomość dziecka ze sprawcą może przybrać m.in. formę relacji emocjonalnej, w której sprawca przyjmuje rolę chłopaka/dziewczyny i dąży do rozbudzenia w dziecku uczuć zakochania lub relacji mentorskiej, w której sprawca wciela się w rolę osoby, która dziecko rozumie, wspiera i uczy. Proces uwodzenia w sieci jest zjawiskiem złożonym – czas trwania, intensywność kontaktu oraz sposób, w jaki przebiega, zależy zarówno od osobowości i potrzeb sprawcy, jak i potrzeb oraz zachowania ofiary. Aby osiągnąć swój cel, sprawca buduje bliską relację i emocjonalne porozumienie z dzieckiem, stosując różne techniki manipulacji i fałszując swoją tożsamość np. zaniżając swój wiek.
Uwodzenie małoletnich przez Internet jest przestępstwem, za które grozi kara pozbawienia wolności do lat trzech. Dlatego też Wydział dw. z Handlem Ludźmi BK KGP współtworzy i wspiera kampanie, które uświadamiają rodzicom i najmłodszym jakie zagrożenia czyhają na nie w sieci.
Według danych Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) aż 23,1% nastolatków przyznaje, że zdarzyło im się spotkać z osobą dorosłą poznaną w sieci. Tylko 39% z nich powiedziało o tym rodzicom, 29% nie powiedziało o tym nikomu. Dlatego też, spotkania takie jak to, są tak ważne, aby uświadomić sobie na jakie zagrożenia w Internecie narażone są dzieci.
„Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić” – pod takim hasłem zostały przygotowane materiały towarzyszące akcji – broszura, strona internetowa, artykuły dostępne w prasie i internecie oraz scenariusze zajęć – pokazujących, czym jest uważne rodzicielstwo i jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka online.
Kampania „Uważni Rodzice” jest realizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet. Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange. Patronat nad kampanią objęła Policja. Działania współfinansowane są ze środków fundacji OAK
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
25.11.2024
Twój wybór
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce