logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  18.01.2012

Jak młoda dziewczyna wygrała z wielkim bankiem



Molly Katchpole, 22-letnia niania z Waszyngtonu, zmusiła jeden z największych amerykańskich banków do kapitulacji za pośrednictwem platformy protestacyjnej change.org. „Świat już nigdy nie będzie taki jak dawniej” – komentowały media.

Jeszcze do niedawna wydawało się, że wielkie, międzynarodowe korporacje mają bez porównania większy zasięg wpływów niż ich klienci. Nikt by nie przypuszczał, że znajdzie się sposób na to, by kontrolować ich działania z korzyścią dla tzw. przeciętnego obywatela. A jednak się udało.

Za pośrednictwem platformy protestacyjnej change.org (pisaliśmy o tego rodzaju platformach tutaj) Molly Katchpole stworzyła petycję, którą podpisało 300 tysięcy osób. Jej protest był odpowiedzią na wprowadzenie przez Bank of America 29 września 2011 roku nowej opłaty w wysokości 5 dolarów za używanie karty debetowej. Molly, która pracuje jako opiekunka do dzieci i dysponuje raczej skromnym budżetem, postanowiła przeciwstawić się korporacji. Zamknęła swoje konto, a Bank of America został zasypany tysiącami skarg od klientów. Krytycznie o sprawie wypowiedział się nawet prezydent Obama.

Efekt jej petycji zaskoczył wszystkich. Bank of America wycofał się z wprowadzenia nowych opłat (choć nie ma wątpliwości, że wniesie je w innej bardziej zawoalowanej formie) i – jak mówi sama Molly w wywiadzie dla porannego programu CNN – w najbliższym czasie żadna z wielkich korporacji nie ośmieli się raczej ponownie wystawić na próbę cierpliwości swoich klientów. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej.

W internecie szybko pojawiły się apele, by całkowicie zrezygnować z usług wielkich amerykańskich banków, przez wielu obwinianych za światowy kryzys finansowy. W październiku 650 tysięcy osób przeniosło swoje konta dużych banków sieciowych do małych, lokalnych banków lub kas pożyczkowych. 5 listopada 2011 ogłoszono Dniem Zamykania Kont, a na stronie Rebuildthedream.com 80 tys. osób zadeklarowało, że tego dnia porzuci wielki bank.

Co ciekawe, przez kilka pierwszych tygodni protestu Molly Katchpole nie została zauważona przez tradycyjne media. Rewolucja po raz kolejny odbyła się za pośrednictwem serwisów społecznościowych. Dzięki Facebookowi o akcji dowiedzieli się zarówno klienci banku, jak i jego szefowie.

„Każdy może zmienić świat“ – podsumowują komentatorzy – „Bez poparcia mediów, bez wielkich pieniędzy, bez wychodzenia z domu“. Może zatem warto wykorzystać tę szansę, dopóki korporacje, zaskoczone siłą internetowych protestów, poddają się bez walki.
P. Wajszczak


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 24.01.2022

Znak – pełnosprawni


Na całym świecie osoby niepełnosprawne ruchowo są w życiu publicznym reprezentowane przez jedną ikonę – osobę siedzącą na...


nazwa kategorii: Kreacje / printy

CZYTAJ TEŻ:


  • 06.04.2022

    Używane auto elektryczne — czy to dobry pomysł?


  • 25.02.2022

    Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? – tłumaczy Agnieszka Aksamit-Oknińska


  • 18.02.2022

    Osiem pytań o wolontariat pracowniczy


  • 12.01.2022

    Nie ma zdrowej diety dziecka bez zdrowej diety rodzica


  • 31.12.2021

    Najważniejsze narzędzia do ograniczenia skutków pandemii wszyscy mamy pod ręką


  • 17.12.2021

    Mała zmiana na talerzu to duża zmiana dla planety


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek