logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Jak być ekologicznym po śmierci?
08.09.2011
Tematy: Opinie

Jak być ekologicznym po śmierci?



W Stanach Zjednoczonych 75 procent pogrzebów odbywa się na drodze kremacji. Dlatego dużym zainteresowaniem cieszy się proces biokremacji czyli „upłynnienia” ciała – metoda pod wieloma względami przypominająca klasyczne „spopielenie” ale wymagająca kilkakrotnie mniejszego zyżucia energii.

Resomator S 750 System to metalowa komora do której, podobnie jak podczas procesu kremacji, wsuwa się ciało zmarłego w jedwabnej torbie umieszczonej na metalowej ramie. Pod wpływem hydrolizy alkalicznej, w temperaturze 160 stopni – pod ciśnieniem, a więc bez wrzenia następuje chemiczny rozkład zwłok.
Całość, analogicznie do procesu kremacji, trwa około 3 godzin. Pozostałości to garstka prochów oraz zielono – brązowy jałowy płyn, jak zastrzegają specjaliści – zawierający aminokwasy, peptydy, cukry i sole ale żadnych cząstek DNA. Prochy można rozsypać lub pochować w urnie, jałowy płyn wraca natomiast na łono przyrody.

I nie było by w tej metodzie może nic wyjątkowego gdyby nie fakt, że jest niezwykle łagodna dla środowiska – „upłynnianie” ciała wymaga 1/8 energii  wykorzystywanej w procesie kremacji. W dobie ekologicznego kryzysu brytyjski wynalazek ma być rewolucją na funeralnym rynku. Na razie „upłynnianie” zwłok jest legalne tylko w kilku stanach USA. To jednak tylko kwestia przyszłości – zapewniają twórcy tej metody. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy osoby kompetentne.

Czy resomacja rzeczywiście ma sens z ekologicznego punktu widzenia i czy Państwa organizacja włączyłaby się w promowanie idei ekologicznego pochowku? 
– Każdy ze sposobów pochówku wywiera inny wpływ na środowisko. W wypadku tradycyjnego rytuału, chowanie zmarłych wymaga zużycia większej ilości kamienia, betonu, przekształcenia krajobrazu. W wypadku kremacji bądź „upłynnienia” ciała potrzeba natomiast dużej dawki energii i dopóki nie będzie ona pochodziła ze źródeł odnawialnych, będzie obciążeniem dla środowiska. Sam cmentarz może stanowić oazę zieleni, jeśli jest dobrze zaprojektowany. Jednak w wyniku kurczącej się dostępności terenów dąży się do bardziej kompaktowej/symbolicznej formuły grobowca. Ważne jest, by producent uzyskał i udostępnił obiektywną ocenę wpływu technologii na środowisko naturalne, np. udzielał pełnej informacji o tym co dokładnie dzieje się z owym „płynem” po wykonanej reakcji. Ponieważ jednak moment śmierci jest tematem ważnym i bardzo osobistym, stąd nie widzę miejsca na promocję idei „ekologicznego pochówku” przez moją Fundację. – mówi Joanna Mieszkowicz, Prezes Fundacji AERIS FUTURO.

Czy argument „ekologiczny” może mieć w Polsce znaczenie dla osób chowających swoich zmarłych?
– Obcując z ludźmi, którym umarł ktoś bliski nie używamy nawet sformułowania „kremacja” ale spopielenie, by nie ranić uczuć naszych klientów. Polacy bardzo dbają o zmarłych i są w tej kwestii tradycjonalistami. Choć na świecie co chwila słychać o technologicznych nowinkach, ja nie mam złudzeń, u nas najbardziej popularną metodą pochówku jest i będzie jeszcze długo tradycyjny rytuał oraz cmentarz. Nawet gdybyśmy zaoferowali rodzinie zmarłego coś bardziej nowatorskiego za darmo – nikt by się na to nie zgodził. Ekologicznie czy nie – to nie ma żadnego znaczenia. Najbardziej postępowi klienci to Ci, którzy zamiast tradycyjnego grobu decydują sie na proces kremacji oraz pochowanie urny w tzw. niszy w kolumbarium. Gdyby w Warszawie dozwolone było rozsypywanie prochów na Łąkach Pamięci – może znalazłoby się kilku chętnych. Wątpię jednak by kogoś zainteresowało ekologiczne „upłynnianie” – uważa Leszek Rychlik, szef Zakładu Pogrzebowego Styks w Warszawie. 

W 2010 roku metoda „upłynniania” zwłok zdobyła Jupiter Big Idea Award 2010 w konkursie The Observer Ethical Awards w Wielkiej Brytanii.- Dzięki tej technologii możemy zastanowić się nad tym jaki wpływ na środowisko ma sposób w jaki chowamy naszych zmarłych. To ważne, biorąc pod uwagę, że co roku w Wielkiej Brytanii umiera około 700 tysięcy ludzi – powiedziała Emma Howard Boyd z Jupiter Asset Menagement w uzasadnieniu werdyktu Jury.

Film częściowo ilustrujący proces resomacji można obejrzeć klikając na ten link.








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek