logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Odpowiedzialny biznes / CSR
   ──────  21.04.2011

Instytucje finansowe lubią angażować się w „bezpieczne” tematy



19 kwietnia odbyło się seminarium pt. „Społeczne zaangażowanie instytucji finansowych w Polsce” zorganizowane przez Forum Darczyńców i Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej pod patronatem Związku Banków Polskich, na którym zaprezentowane zostały wyniki badań dotyczących filantropii największych firm z sektorów finansowego i ubezpieczeniowego. Branża finansowa jest postrzegana jako lider filantropii korporacyjnej w Polsce. Według raportu „Fundacje korporacyjne w Polsce” firmy z branży finansowej najczęściej zakładają fundacje, w dotychczasowych czterech edycjach konkursu „Liderzy Filantropii” najwięcej uczestników reprezentowało sektor finansowy, a w badaniu „Menedżerowie 500” aż ¼ respondentów wskazało sektor bankowy jako lidera odpowiedzialności społecznej.

Forum Darczyńców we współpracy z firmą PwC przeprowadziło w przedsiębiorstwach z sektora finansowego ankiety złożone z 23 pytań. Uzyskano odpowiedzi od 22 firm. Oto wnioski:

Firmy z sektora finansowego podejmują działania w podobnych obszarach i kierują je do tych samych grup odbiorców. Najczęściej prowadzą swoje programy zaangażowania społecznego w obszarze pomocy społecznej, edukacji oraz kultury i sztuki. Odbiorcami ich działań są głównie: dzieci i młodzież, osoby niepełnosprawne i chore, a także ofiary klęsk i katastrof (pozwala to przypuszczać, że firmy zaangażowały się w ubiegłoroczną akcję pomocy ofiarom powodzi). Działalność społeczna instytucji finansowych skupia się na polu „bezpiecznych” tematów, przykładem mogą być programy stypendialne, które prowadzi 9 z 22 respondentów. Żadna z instytucji wypełniających ankietę nie wspiera projektów w obszarze praw człowieka. O ile wspieranie działalności edukacyjnej, w szczególności na polu edukacji ekonomicznej jest charakterystyczne dla instytucji finansowych, pomoc społeczna jest obszarem najczęściej wspieranym przez firmy z różnych branż gospodarki w Polsce.

21 z 22 firm udziela wsparcia finansowego, 17 angażuje swoich pracowników na zasadzie wolontariatu i taka sama liczba przekazuje beneficjentom darowizny rzeczowe. Takduże zainteresowanie programami wolontariatu pracowniczego wydaje się być specyfiką zbadanej branży. Firmy z branży finansowej często zakładają własne fundacje (15 z 22), potwierdza to dotychczasowe analizy, że zdecydowanie najwięcej fundacji funkcjonuje w tej branży. Większość przebadanych firm zawiera strategiczne partnerstwa z innymi organizacjami pozarządowymi. To właśnie organizacje pozarządowe (21 wskazań) są podmiotami najczęściej wspieranymi przez firmy z branży finansowej i ubezpieczeniowej, przed instytucjami publicznymi (16) i osobami indywidualnymi (8). Tak powszechną współpracę z organizacjami pozarządowymi można wiązać z dużą liczbą fundacji korporacyjnych, które są pomostem pomiędzy organizacjami społecznymi a biznesem.

Wśród barier utrudniających rozwój programów zaangażowania społecznego firmy wskazały głównie trudności z zaangażowaniem pracowników oraz ograniczone zasoby finansowe na cele społeczne. Wspomniano również o niewystarczającej wiedzy i przekonaniu kadry zarządzającej do zasadności działań społecznych oraz braku spisanej strategii.

Wśród firm, które odpowiedziały na pytanie o skalę finansową zaangażowania społecznego, odpowiedzi są bardzo zróżnicowane. Budżety na cele społeczne w przypadku połowy firm były w przedziale 50.000 – 500.000 zł, pozostałe przeznaczały ponad 1.000.000 zł, wśród nich znalazły się też dwie firmy, które corocznie w ciągu ostatnich trzech lat przeznaczały ponad 5.000.000 zł.

Większość przebadanych firm stosuje mierniki rezultatów programów zaangażowania społecznego, ograniczając się najczęściej do prostych wskaźników ilościowych, takich jak liczba beneficjentów, liczba i kwota przyznanych darowizn. Bardzo rzadko firmy przeprowadzają analizę rzeczywistego wpływu swoich działań na rozwiązywanie danych problemów społecznych. Analiza potrzeb społecznych i rzeczywistych efektów działań, oraz bardziej przejrzyste i przyjazne procedury, to największe wyzwania stojące przed sektorem.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 30.05.2023

    Stare zwierzęta hodowlane


  • 22.05.2023

    Trwają zgłoszenia do Effie Awards Poland 2023


  • 19.05.2023

    Rusza kolejna edycja kampanii „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”


  • 11.05.2023

    Koniec „charytatywnych nakrętek”


  • 21.04.2023

    Jak nie zmarnować szansy na Effie


  • 17.04.2023

    Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” opublikowany


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek