W Amsterdamie wzrosła w 2007 roku liczba wypadków i komplikacji po spożyciu halucynogennych grzybów. W 92% dotyczyły one turystów z zagranicy – wynika z dorocznych statystyk służby zdrowia.
W ubiegłym roku ekipy medyczne w stolicy 149 razy musiały udzielić pomocy konsumentom grzybów, zwanych przez Holendrów „paddos”. Oznacza to wzrost o 19% w porównaniu z rokiem 2006.
Zdecydowana większość osób kupujących grzyby to turyści, z których połowa ma mniej niż 24 lata. W „paddos” gustują przede wszystkim mężczyźni – stanowią aż 79% kupujących.
Pod koniec kwietnia rząd holenderski przekazał do parlamentu ustawę przewidującą zakazanie konsumowania halucynogennych grzybów, argumentując, że mogą one zagrozić życiu.
Ministrowie poparli w ten sposób propozycje szefów resortów zdrowia i sprawiedliwości, którzy chcieli zmiany prawa, zakazującej całkowicie uprawy i sprzedaży „paddos”. Większość deputowanych już zadeklarowała chęć poparcia ustawy.
W marcu 2007 roku Holandią wstrząsnął przypadek 17-letniej Francuzki, która po spożyciu grzybów zginęła, rzucając się z mostu w Amsterdamie. I choć między śmiercią dziewczyny a konsumpcją halucynogennych grzybków formalnie nie stwierdzono żadnych związków, media od tego czasu odnotowały wiele innych incydentów, związanych m.in. z agresywnym zachowaniem turystów lub stanami paranoidalnymi.
Zakaz uprawy i sprzedaży grzybów poskutkuje zamknięciem tzw. smart shopów. Na razie nie można sprzedawać tylko suszonych grzybów, natomiast sprzedaż świeżych jest dozwolona. Sklepowe ulotki twierdzą, że zawarte w nich substancje mogą działać pobudzająco lub podniecająco.
PAP, www.naukawpolsce.pap.pl
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
27.11.2023
Rusza 23. MFF Watch Docs — start w najbliższy piątek
-
23.11.2023
„Sernik z kamieniami” już w sprzedaży!
-
20.11.2023
Po raz dziesiąty Mosznowładcy zapuszczają wąsy i badają mężczyzn w całej Polsce
-
15.11.2023
Zapraszamy na webinar dla mediów – jak nie stygmatyzować osób w kryzysie psychicznym
-
27.10.2023
„Tęczowy Piątek” pod patronatem Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl
-
25.10.2023
Lidl i WWF Polska łączą siły na rzecz odtworzenia krajobrazu rolniczego w Polsce