logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kreacje / printy > Hejt w sieci i jak z nim walczyć
24.04.2019
Tematy: Kreacje / printy, Akcje, Kampanie, Polska, Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Prawa człowieka, Równouprawnienie i tolerancja, Walka z przemocą

Hejt w sieci i jak z nim walczyć



O hejcie robi się coraz głośniej. Choć powszechnie potępiany, zajmuje coraz więcej miejsca w internecie, dotykając przede wszystkim młodych użytkowników sieci. Co ciekawe, to właśnie młodzież coraz częściej sama tworzy kampanie społeczne przeciwstawiające się hejtowi i propagujące tolerancję.

Badania nie pozostawiają wątpliwości – co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów (EU Kids Online 2018). W grupie wiekowej 15-16 lat dotyczy to aż 50% osób. Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? Najczęściej tak, ale może też przybierać formę grafiki, filmu, a nawet utworu muzycznego. Nie musi być wulgarny, by wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje. Można ulec wrażeniu, że duża część użytkowników internetu zajmuje się głównie publikowaniem negatywnych komentarzy. Nie jest to prawdą, hejterzy i trolle stanowią mniejszość użytkowników internetu. Do wysyłania przynajmniej jednej poniżającej treści przyznało się zaledwie 5,9% badanej młodzieży w wieku 11-17 lat, a ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii, zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).

Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange. Fundacja Orange niedawno rozpoczęła kampanię społeczną #jestnaswiecej, która pokazuje, że tych, którzy zachowują się w internecie w porządku, jest więcej i warto, aby aktywnie zabrali głos w sprawie. Kampania jest skierowana do młodzieży, a także do rodziców i wychowawców. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but. Takie sznurówki noszą już muzycy zespołu Afromental, Tomson i Baron. Jako ambasadorzy akcji, dzielą się swoimi doświadczeniami w filmowym manifeście: My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.

Na stronie www.jestnaswiecej.pl znajdują się praktyczne porady i informacje o tym, jak reagować na hejt. Przygotowano także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówka, która zgłosi chęć ich przeprowadzenia i wypełni formularz, otrzyma pakiet sznurówek dla uczestników i plakat o akcji. Każdy może też stanąć w obronie atakowanych w sieci, np. używając hasztagu #jestnaswiecej.

Kampanie społeczne, przeciwstawiające się hejtowi w sieci, zaczynają tworzyć także osoby, które dotyka on najmocniej – czyli sama młodzież. Troje licealistów z Bednarskiej Szkoły Realnej w Warszawie przygotowało akcję „Równowarci przeciwko dyskryminacji”. Ich działania można śledzić na profilu FB Równowarci oraz stronie internetowej http://rownowarci.pl/.

Najbardziej rozbudowaną kampanię społeczną przeciwstawiającą się hejtowi przygotowała jednak grupa młodych ludzi ze Szkoły Organizacji i Zarządzania w Cieszynie, uczących się na kierunku technik organizacji reklamy. Ich kampania społeczna „Who is weak – Kto jest słaby?” obejmuje warsztaty dla młodych ludzi, akcję plakatową, happeningi, spotkania z ekspertami, dyskusje na forum, a nawet nagranie utworu muzycznego, promującego działania.

Warto wspomnieć, że kampania prowadzona jest również w ramach międzynarodowego projektu „Strażnicy Europy” z programu Erasmus+ oraz na platformie projektu „Zwolnieni z Teorii”. „Who is weak – Kto jest słaby?” ma za zadanie przede wszystkim wpłynąć na postawy młodych użytkowników Internetu i uodpornić ich na mowę nienawiści i obrażania.

Kampania zostanie zaprezentowana na forum międzynarodowym podczas spotkania projektowego w Grecji 6 maja 2019 roku a jej finałem ma być organizacja Międzynarodowego Festiwalu Kampanii Społecznych w Cieszynie 3 października 2019 roku. Kampania „Who is weak – Kto jest słaby?” została objęta patronatem honorowym Burmistrza Miasta Cieszyna Gabrieli Staszkiewisz i Starosty Cieszyńskiego Mieczysława Szczurka. Patronami medialnymi są Gazeta Codzienna, Tramwaj Cieszyński oraz Głos Ziemi Cieszyńskiej.

Wszystkie informacje na jej temat dostępne są na stronie internetowej projektu www.whoisweak.com i profilu FB Who is weak – kampania społeczna.

edukacja prawa człowieka walka z przemocą cyberprzemoc hejt


Nazwa kampanii:
Jest nas więcej, Równowarci przeciwko dyskryminacji, Who is weak
Nadawca:
Fundacja Orange, Bednarska Szkoła Realna w Warszawie, Szkoła Organizacji i Zarządzania w Cieszynie
Media:
internet, warsztaty, akcja plakatowa, happeningi, spotkania z ekspertami, nagranie utworu muzycznego
Adresaci:
użytkownicy internetu, młodzież, rodzice, wychowawcy
Hasło kampani:
#jestnaswiecej, Równowarci przeciwko dyskryminacji, Who is weak





12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 16.06.2025Wydarzenia

    Sprzęt sportowy za darmo. Wystarczy aplikacja

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

  • 10.06.2025Kreacje / printy

    Dostrój się do drogi

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek