H jak hamak, hamburger i…
Halibut i Fretka, Hałas Instrumentów Fajnych, a także choroba, którą ma Zuzia. Można z tą dolegliwością żyć, podczas zabawy i nauki nie można się nią zarazić, więc "nie ma znaczenia, co to znaczy HIV".
Prawdziwym problemem żyjących w Polsce dzieci z HIV jest nie tyle sama choroba, co stygmatyzacja społeczna i dyskryminacja, która towarzyszy zakażeniu. Ambasadorami kampanii "H jak HIV" są dzieci zwracające uwagę na problem swoich rówieśników.
Kampania jest odpowiedzią na docierające do Fundacji Studio Psychologii Zdrowia informacje o rażącej dyskryminacji dzieci żyjących z HIV. Pomimo faktu, że dziecko żyjące z HIV nie stanowi dla innych dzieci zagrożenia, zdarzały się i zdarzają nadal sytuacje, w których informacja o zakażeniu dziecka powoduje, że dziecko jest usuwane ze szkoły lub przedszkola – mówi Małgorzata Kruk, psycholog i prezes Fundacji oraz współautorka kampanii. Podobna dyskryminacja dotyczy osób dorosłych i spotyka ich nie tylko w miejscu pracy, ale u lekarza czy w środowisku w którym żyje – dodaje.
Od 1984 roku czyli od czasu wykrycia HIV, medycyna i nauka poczyniła ogromne postępy. Dziś zakażenie HIV jest traktowane jak jedna z wielu chorób przewlekłych. A przy stosowaniu odpowiednich leków i będąc pod opieką medyczną jakość życia osób zakażonych nie odbiega od jakości życia osób zdrowych. Każdy człowiek żyjący z HIV może bez problemu pełnić wszystkie role społeczne i zawodowe – mieć zdrowe dzieci, partnera i pracować. Przebywanie z osobą zakażoną i codzienne z nią kontakty nie grożą zakażeniem. – mówi Katarzyna Banach, pedagog i pracownik socjalny z Fundacji Studio Psychologii Zdrowia.
Tymczasem wg. badań Stigma Index z 2011 roku (światowych badań na temat dyskryminacji osób żyjących z HIV przeprowadzonych do tej pory w ponad 50 krajach) w Polsce: 20% procent osób żyjących z HIV doświadczyło wykluczenia ze spotkań i wydarzeń towarzyskich, 14% osób zostało odrzuconych przez rodziny, a 13% musiało zmienić miejsce zamieszkania. Nadal też dominuje stereotyp, że choroba ta dotyczy uzależnionych od narkotyków lub homoseksualistów, mimo tego, że większość nowych zakażeń HIV od lat wykrywana jest głównie u osób heteroseksualnych.
Pomysłodawczyniami spotu są Małgorzata Kruk i Maja Ruszpel, za reżyserię i scenariusz odpowiada Rafał Skalski, za zdjęcia Jakub Burakiewicz. Spot wyprodukowało Koi Studio. Praca wszystkich osób zaangażowanych przy produkcji spotu została zrealizowana pro-bono.
Fundacja Studio Psychologii Zdrowia współpracuje bezpośrednio z Kliniką Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie prowadzi od lat działalność poradniczą dla osób żyjących z HIV: psychologiczną, socjalną, prawną.
zobacz także
-
19.05.2025Kampanie
Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta
-
15.05.2025Wydarzenia
Ruszył 66. sezon Koncertów Chopinowskich
-
14.05.2025Wydarzenia
Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
10.05.2025slider
Trójka o kobietach w kosmosie
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…