Gra, w której stawką jest życie
Młody chłopak staje przed wyborem, z którym codziennie mierzy się tysiące osób na całym świecie. Mając dwie możliwości, 40% z nich wybierze tą, która zmieni ich życie na zawsze. Kiedy jednak zorientują się że jest to zmiana na gorsze, będzie już za późno, by się z niej wycofać.
Tak mocne bywa uzależnienie od narkotyków, co starają się uświadomić odbiorcom twórcy kampanii "Try not to try" ("Spróbuj nie spróbować"), zrealizowanej przez rosyjską agencję Red Pepper i ukraińską VGNC. Okazuje się, że w bardzo wielu przypadkach, sięgnięcie po narkotyki "z ciekawości", zamienia się w wieloletnie uzależnienie, z poważnymi konsekwencjami. Aby dotrzeć z tym przesłaniem do szerszego grona osób, na zlecenie fundacji "City Without Drugs" ("Miasto bez narkotyków"), powstała specjalna interaktywna gra, opowiadająca historię chłopaka będącego w sytuacji, w której po raz pierwszy zetkną się z narkotykami. Jednak decyzja o tym jak dalej postąpi nie należy już do niego. O tym, czy ich spróbuje czy nie, musi zadecydować już gracz. Z filmu relacjonującego przebieg kampanii można się dowiedzieć, że aż 93% z nich postanowiło sprawdzić co się stanie, gdy bohater spróbuje narkotyku. Ciekawość to najsilniejsza motywacja jaka towarzyszy większości tego typu dylematów również w rzeczywistości. Okazuje się że konsekwencje jakie musi ponieść bohater, są bardzo poważne i nieodwracalne.
54% osób które doszły do tego momentu gry, postanowiło sprawdzić również drugi, bardziej pozytywny scenariusz, próbując cofnąć się do momentu decyzji. Niestety, podobnie jak w przypadku takich sytuacji w świecie realnym, jest już za późno by cokolwiek zmienić. Pojawia się tylko komunikat, będący jednocześnie hasłem kampanii: "You had your chance. You cannot replay this game. Try not to try. Even once is too much. There are no replays, when drugs take over" ("Miałeś swoją szansę. Nie możesz powtórzyć tej gry. Nawet jeden raz to za dużo. Gdy narkotyki przejmują kontrolę, nie ma powtórek"). Gra zapamiętuje adresy IP komputerów na których została już raz uruchomiona, i dzięki temu ma możliwość blokowania ponownego uruchomienia na tym samym urządzeniu. Ten prosty zabieg techniczny, choć teoretycznie ogranicza liczbę osób mogących z niej skorzystać, bardzo wzmacnia główny przekaz kampanii i pomaga mocniej uświadomić odbiorcom, że jeżeli w grze nie można cofnąć decyzji o spróbowaniu narkotyków, to tym bardziej w realnym życiu nie będzie to możliwe. Jedyna różnica polega na tym, że w drugim przypadku, konsekwencje nie będą jedynie wirtualne, a realnie wpłyną na całe życie. Niestandardowe podejście twórców do kampanii antynarkotykowych zapewniło grze sporą popularność w mediach społecznościowych, w których polecali ją również znani politycy i celebryci. Można ją znaleźć pod adresem reday.me/en.
Maciej Zubel
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka