logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  23.09.2008

Gęsi i wąsaty pastuch, czyli co na monetę



Od kiedy premier podał sakramentalną datę gotowości Polski do wejścia do strefy euro (2011 r.), samorządy w całym kraju ruszyły do rywalizacji o wizerunki na rewersach monet – pisze „Gazeta Wyborcza”.

Banknoty i awersy monet są identyczne we wszystkich krajach, ale o tym, co ma się znaleźć na rewersie ośmiu monet o nominałach od 1 eurocenta do 2 euro decyduje kraj wprowadzający pieniądze do obrotu.

Kraków proponuje Czesława Miłosza, Sukiennice, Wawel lub Stanisława Lema, Warszawa – Syrenkę, a Białowieża – żubra. Słuchacze radia RMF w sondzie internetowej wskazywali najczęściej orła w koronie, a dalej wizerunek Jana Pawła II i Kopernika, sylwetkę Wawelu, wizerunki Chopina i Piłsudskiego, żubra i znak Solidarności.

Renata Beger proponuje: „Powinien być oscypek, kiełbasa, doskonały sok pomidorowy z Dawtony, nasza piękna porcelana i oczywiście rewelacyjne kuchenki z Wronek”.

Czytelnicy Rzeczpospolitej, która organizuje konkurs na najlepszy pomysł na symbole euromonet, proponują m.in. Czesława Niemena, Kazimierza Górskiego, Jana III Sobieskiego, husarza, bociana, bobra, obraz „Szał”, krzyż z Giewontu, oscypek i kotwicę – znak Powstania Warszawskiego.

Rysują się wyraźnie 4 nurty – miejsca, ludzie, zwierzęta, symbole.

– Nazwa Calisia powinna znaleźć się na polskim euro, np. wspólnie z Gdańskiem, na wygrawerowanej mapie szlaku bursztynowego – proponuje naczelnik wydziału kultury, sztuki, sportu i turystyki w Kaliszu – Marzena Ścisła.

W tym kontekście przypomnimy prowokacyjnie i nie bez zażenowania, wizerunek Polski, jaki widniał na okolicznościowych medalach dla dzieci wybitych za zgodą FIFA na mistrzostwa świata w piłce nożnej. Dwie gęsi i ich wąsaty pastuch. Tak zobrazowano Polskę. Dla porównania – na francuskim medalu była wieża Eiffla, na niemieckim – Brama Brandenburska, USA dostały Statuę Wolności, a Czesi – lwa. – Użyliśmy symboli, które kojarzą się z danym krajem. Z Anglią kojarzy się pałac Buckingham, ze Szwecją Łoś, a z Polską gęsi – wyjaśniała Tina Schwarzmann z firmy MDM tłoczącej medale.
—
W Polsce o wyglądzie bitych monet decyduje prezes NBP. Obecny – Sławomir Skrzypek – nie zgodził się niedawno na wybicie pamiątkowej monety z Lechem Wałęsą.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 06.04.2022

    Używane auto elektryczne — czy to dobry pomysł?


  • 25.02.2022

    Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? – tłumaczy Agnieszka Aksamit-Oknińska


  • 18.02.2022

    Osiem pytań o wolontariat pracowniczy


  • 12.01.2022

    Nie ma zdrowej diety dziecka bez zdrowej diety rodzica


  • 31.12.2021

    Najważniejsze narzędzia do ograniczenia skutków pandemii wszyscy mamy pod ręką


  • 17.12.2021

    Mała zmiana na talerzu to duża zmiana dla planety


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek