logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Elektryczne rowery cargo zrewolucjonizują transport miejski
01.08.2023
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Ekologia i środowisko, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

Elektryczne rowery cargo zrewolucjonizują transport miejski



Rowery cargo szturmem zdobyły miasta zachodniej Europy, a teraz powoli zyskują na popularności również w Polsce. Doceniają je zarówno klienci biznesowi, jak i mieszkańcy miast, realizujący swoje codzienne plany transportowe. Branża kurierska pokochała je, bo dojeżdżają dalej i szybciej niż samochody dostawcze, a rodzice doceniają w nich możliwość odwiezienia dzieci do przedszkola lub szkoły bez stania w korkach i szukania miejsca parkingowego.

Choć może się wydawać, że rowery cargo to nowość na europejskim czy polskim rynku rowerowym, ich historia sięga XIX wieku. Zanim samochody stały się powszechnym i osiągalnym środkiem transportu, rowery towarowe stanowiły dostępny, ekonomiczny i szybki sposób na przewóz osób lub przeróżnych ładunków o charakterze handlowym. Wyparte w kolejnych dekadach na skutek rozwoju motoryzacji wracają teraz, gdy duże miasta zmagają się z korkami, a wskaźniki jakości powietrza świecą na czarno lub czerwono. Europejczycy przesiadają się na rowery cargo, udowadniając swoją świadomość ekologiczną i chcąc zmienić swoje miasta w lepsze miejsca do życia. Wzrost popularności rowerów towarowych w Europie i coraz większe ich zróżnicowanie sprawiają, że konieczne jest określenie norm, uwzględniające zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także aspekty użytkowe.

image by Bernd Dittrich on Unsplash

– Obecnie trwają prace międzynarodowej grupy roboczej nad normą elektrycznych rowerów cargo, zarówno jednośladowych, jak i dwuśladowych – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. – Uczestniczę w rozmowach mających na celu określenie m.in. dozwolonej wagi i szerokości pojazdów, a także prędkości, z jaką mogą się poruszać. Dynamiczny rozwój tego segmentu rynku rowerowego sprawia, że koniecznym jest zadbanie o precyzyjną definicję roweru towarowego i ustalenie kluczowych detali konstrukcyjnych, które będą musiały być respektowane zarówno przez producentów, jak i rowerzystów.

Dostawa przesyłek, mobilny punkt handlowy, transport towarów czy sprzętów – to tylko przykładowe formy zastosowania rowerów cargo, które wybierają przedsiębiorcy. Ich decyzja pozwala nie tylko na generowanie oszczędności – na kosztach paliwa czy utrzymania pojazdów – ale także uniknięcie tego, z czym niemal wszystkie duże miasta się borykają: zatłoczonych ulic i trudności ze znalezieniem miejsc parkingowych. Bez względu na to, czy firmy kierują się względami logistycznymi, ekonomicznymi czy ekologicznymi, miasta na tym zyskują. Wiele europejskich aglomeracji, chcąc usprawnić komunikację w swoich centrach, uczynić je bardziej przyjaznymi – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów – zdecydowało się na wprowadzenie dopłat do rowerów elektrycznych, także w wersji cargo. Wdrażane programy mają na celu uczynić e-rowery towarowe bardziej dostępnymi. Jednocześnie projekty państwowe lub samorządowe stanowią idealne wsparcie w obliczu zmian zachodzących w miastach. Zrównoważony rozwój i transformacja transportu miejskiego są nieuniknione, czego dowodem jest wprowadzanie stref czystego transportu, ograniczeń prędkości (stref tempo 30) zamykanie ruchu samochodowego w centrach czy podnoszenie opłat parkingowych.

Rowery cargo odgrywają także kluczową rolę w realizacji dostaw tzw. „ostatniej mili”, czyli ostatniego etapu w całym procesie dostarczania towarów czy przesyłek – od ostatniego punktu dystrybucji do rąk klienta. Ten ostatni odcinek najczęściej wymaga największej elastyczności i skuteczności. Kurierzy muszą docierać do lokali umiejscowionych w trudno dostępnej lub zatłoczonej okolicy, a jednocześnie nie mogą zrezygnować ze środków transportu o konkretnym udźwigu. Warto pamiętać, że branża dostawcza oprócz realizacji zamówień klientów indywidualnych, obsługuje także firmy i ich hurtowe, a przy tym ciężkie zamówienia. Dzięki rowerom towarowym sprostanie tym wyzwaniom jest możliwe, a do tego tańsze i przyjazne dla środowiska naturalnego.

image by Mark Stosberg on Unsplash

Jazda na rowerze to doskonała okazja do spędzenia wspólnego czasu z rodziną. Rowery cargo sprawdzą się zarówno podczas odwożenia dzieci do przedszkola czy szkoły, jak i wypraw weekendowych – po mieście lub poza jego granice. Wyposażona w wygodne siedziska i pasy skrzynia zapewni dzieciom poczucie komfortu i bezpieczeństwa podczas podroży. Zaś pakowna przestrzeń pozwoli na zabranie przydatnych elementów, takich jak plecaki, zakupy czy zabawki. Najmłodsi będą mogli podziwiać widoki i cieszyć się przejażdżką, co nie tylko zaszczepi w dzieciach bakcyla aktywnego trybu życia, ale też będzie wspólnym doświadczeniem, które przyczynia się do ochrony środowiska.

– W ostatnich latach obserwujemy znacznie większe zainteresowanie rowerami cargo. Coraz więcej osób zauważa i docenia ich potencjał – dodaje Mateusz Pytko. – Rowery towarowe przestały być ciekawostką lub środkiem transportu wąskiego grona rowerowych pasjonatów, a zaczęły stanowić alternatywę dla dotychczasowych form komunikacji w miastach. Znamy przypadki rodzin, które zdecydowały się sprzedać drugi samochód na rzecz roweru cargo, a nawet całkowicie przesiadły się na jednoślad z użyteczną skrzynią, która pozwala dowozić dzieci do przedszkola czy szkoły, realizować większe zakupy, a nawet może pomagać w przeprowadzkach. Aby ułatwić dostęp do rowerów elektrycznych, w tym cargo, Polskie Stowarzyszenie Rowerowe przygotowało projekt obywatelski, który ma na celu dopisanie e-bike’ów do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co pozwoliłoby na wdrożenie programów dopłat w Polsce, tak jak ma to miejsce w innych krajach europejskich.

rower zdrowie Bezpieczeństwo ruchu drogowego Ekologia i środowisko transport aktywność ruchowa rowery aktywność fizyczna miasta profilaktyka zdrowotna rowery cargo







03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

  • 10.06.2025Kreacje / printy

    Dostrój się do drogi

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

  • 08.06.2025Kreacje / printy

    W chłodni

  • 06.06.2025Kreacje / printy

    Zepsute bajki

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek