Głównym celem kampanii „Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia” jest uświadomienie Polakom zagrożeń związanych z wykorzystywaniem rtęci w produkcji i przemyśle oraz wywołanie społecznej debaty na temat rtęci. Akcję zainicjowały produkująca masy do szyb zespolonych firma eco in, Fundacja Nasza Ziemia oraz Biuro Informacji Toksykologicznej.
Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie organizatorów kampanii wynika, że Polacy niewiele wiedzą na temat zastosowań rtęci i bagatelizują zagrożenia z nią związane. Ponadto wykazało ono, że konsumenci mają znikomą świadomość tego, w których produktach może znajdować się rtęć. Wyjątkiem są termometry – 77% badanych kojarzy je z tym toksycznym metalem. Jednak o tym, że może ona znajdować się w oknach wie 9% Polaków. Badani nie wiedzieli też, jak postępować z rozlaną rtęcią – 54% przyznaje, że nie zna sposobu, aby ją zneutralizować i uniknąć zatrucia.
Na działania składa się film edukacyjny, konkurs dla producentów okien i deweloperów oraz akcja edukacji ekologicznej dla dzieci. Branża okienna wykorzystuje do produkcji w Polsce około 1,5 t rtęci rocznie. W ramach konkursu „Zielone Okno” organizatorzy wyłonili dotychczas pięć firm, których produkty nie zawierają tego toksycznego pierwiastka, co oznacza, że są bezpieczne dla zdrowia i środowiska, tak podczas procesu produkcji, jak i gospodarowania odpadami. Od 23 maja certyfikatami swoje produkty mogą oznaczać: „BAJCAR” Bronisław Bajcar, OKNOPLAST, Polskie Szyby Termoizolacyjne, PPHU TERMOIZOL oraz Dobroplast Fabryka okien i drzwi PCV. Nagrodzone firmy przez rok będą mogły znakować swoje produkty logiem „Zielone Okno” oraz wykorzystywać je w komunikacji.
W ramach kampanii uruchomiona została także strona internetowa www.zieloneokno.org, na której można obejrzeć zrealizowany w ramach projektu film edukacyjny, przeczytać szczegółowy raport z badania oraz dowiedzieć się, w jaki sposób zneutralizować rozlaną rtęć. Na stronie organizatorzy umieszczać będą szczegółowe informacje o kolejnych odsłonach działań w ramach kampanii.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.08.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
03.06.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy