logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Dyskusyjna energia
09.09.2008
Tematy: Opinie

Dyskusyjna energia

Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.


Ponad połowa Polaków nie chce budowy w kraju siłowni atomowej – wynika z sondażu Rzeczpospolitej przeprowadzonego pod koniec stycznia 2008 roku. Z grupy 500 osób tylko co trzecia zgodziła się na możliwość powstania w Polsce elektrowni jądrowej, a co dziesiąty nie miał zdania.

Zarówno najmłodsi badani – poniżej 25 roku życia, jak i najstarsi – powyżej 50 roku życia byli w większości przeciwni tego rodzaju inwestycjom. Tylko w grupie osób o wykształceniu średnim i wyższym opinie rozłożyły się bardziej równomiernie. Po 40 procent pytanych opowiedziało się za i przeciw budowie elektrowni.

Autorzy badania zaznaczają, że większość pytanych wskazywała na obawę o bezpieczeństwo jako powód swojej niechęci do powstania elektrowni atomowej. Co czwarty pytany wskazywał na problem odpadów radioaktywnych.

O opinie na temat roli kampanii w kształtowaniu postaw wobec budowy elektrowni atomowej, zarówno społeczności lokalnych, jak i całego społeczeństwa, poprosiliśmy ekspertów – przedstawiciela Greenpeace Polska oraz przewodniczącego Społecznej Rady Konsultacyjnej Energetyki. Jako przykłady kampanii posłużyły dwa skrajne w swoim przesłaniu spoty – polski i amerykański, oba nacechowane emocjami w podobnym stopniu.

————–
Jacek Winiarski – Rzecznik Prasowy Greenpeace Polska:

„Kampanie społeczne pełnią z pewnością szczególną funkcję w społeczeństwie obywatelskim edukując i prowokując do publicznej dyskusji. Ważne jest jednak w jakim stopniu faktycznie edukują, a w jakim grają na emocjach i posługują się zbyt daleko idącymi uproszczeniami w ocenie kwestii wielowymiarowych i niezwykle złożonych. Tak jest na przykład w spocie NEI, gdzie prezentowany jest jedynie fragment rzeczywistości a przemilczane są wszelkie negatywne aspekty związane z energią jądrową.

Budowa elektrowni atomowej jest kwestią niezwykle skomplikowaną. Argumenty, zarówno nasze, jak i zwolenników energetyki nuklearnej, są często powiązane z zawiłymi zależnościami ekonomicznymi. Trudno w łatwy sposób przekazać je społeczeństwu w kampanii społecznej. Jesteśmy zdania, że w tak istotnej dla nas wszystkich kwestii jak energetyka jądrowa, każda decyzje powinny być podejmowane po analizie racjonalnych, twardych argumentów.

Budowa elektrowni atomowej nie jest też kwestią dotyczącą jedynie mieszkańców okolicy, w której powstać miałby reaktor, ale problemem całego społeczeństwa. Koszty budowy ponosiliby wszak wszyscy podatnicy, a w przypadku katastrofy, jej skutki odczuwalne byłyby nawet daleko poza granicami Polski. Ponadto funkcjonowanie elektrowni wymagałoby dostarczania do niej uranu, który musiałby być transportowany nawet przez cały kraj. Ciągle nierozwiązana jest też kwestia bezpiecznego składowania radioaktywnych odpadów.

Przedstawione spoty w dużej mierze upraszczają poruszany problem. W spocie Greenpeace wyrażającym negatywne stanowisko wobec energii atomowej przedstawiony jest przynajmniej konkretny argument – elektrownie nuklearne mogą stać się obiektem ataków terrorystycznych. Jednak ten spot jest jedynie elementem całej kampanii przedstawiającej także inne, niemniej ważne powody negatywnego stanowiska organizacji ekologicznych wobec energetyki atomowej. Spot NEI, pokazujący idylliczne obrazki szczęśliwej, atomowej przyszłości, niestety też trafia w ten sposób do przekonania przeciętnego odbiorcy. Szkoda, że także jest częścią większej kampanii – mającej na celu zysk.”

————–
Krzysztof Żmijewski – ekspert w dziedzinie energetyki. W latach 1998 – 2001 pełnił funkcję prezesa zarządu Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Wcześniej uczestniczył w tworzeniu Krajowej Agencji Poszanowania Energii, a także w koordynacji jej europejskiej działalności. W latach 1993-1998 był prezesem KAPE. Obecnie jest profesorem PW oraz przewodniczącym Społecznej Rady Konsultacyjnej Energetyki, poprzednio wykładał również na PJWSTK i KSAP.

„Uczciwe jest oddziaływanie na umysł.
Nieuczciwe jest oddziaływanie na emocje.
A robią to oba spoty.

Najlepiej było by pokazać atomówkę budowaną w Finlandii i wyjaśnić dlaczego ta budowa się przeciąga i drożeje.”








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek