logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Dużo się mówi, mało się robi. Raport o zdrowiu psychicznym
07.06.2024
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Wiedza

Dużo się mówi, mało się robi. Raport o zdrowiu psychicznym

Dużo się mówi, mało się robi. Raport o zdrowiu psychicznym


7 348 665 – tyle publikacji i wzmianek wygenerowaliśmy w internecie w temacie zdrowia psychicznego od 1.01.2023 roku. W temacie samej depresji powstaje średnio 60 tysięcy informacji miesięcznie. Dane pochodzą z raportu „Dużo się mówi. Mało się robi” o zdrowiu psychicznym w internecie przygotowanego przez Fundację eFkropka, Fabrykę Komunikacji Społecznej i Sentione. O depresji, fobii społecznej i myślach samobójczych mówi więcej mężczyzn – wykazała analiza publikacji. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z raportu?

Pod lupę zostały wzięte dane opublikowane w internecie od 1.01.2023 roku do 31.05.2024. Pod uwagę wzięto publikacje na portalach internetowych, wpisy i komentarze na publicznych forach, blogach, a także posty i komentarze na Facebooku, Twitterze, TikToku, Instagramie oraz Reddicie. Wyniki raportu w poszczególnych kategoriach można zobaczyć na stronie: ef.org.pl/zadbajomental/ (stamtąd można także pobrać raport). Dane zostały przeanalizowane m.in. z podziałem na płeć, sentyment (wydźwięk emocjonalny wypowiedzi), najpopularniejsze źródła, miesiące, dni i godziny publikacji. Analiza wychwytuje także najpopularniejsze hashtagi towarzyszące danemu zagadnieniu oraz pokazuje losowo aktualne wpisy w danym temacie. Licznik odmierzający przyrastający stan generowanych treści  jest ciągle aktualizowany. W raporcie uwzględniono słowa kluczowe związane ze zdrowiem psychicznym, takie jak: depresja, myśli samobójcze, choroba afektywna dwubiegunowa, schizofrenia, ADHD, zaburzenia osobowości, terapia, zaburzenia odżywiania, wypalenie zawodowe, fobia społeczna czy szpital psychiatryczny.

Mówimy o… DEPRESJI

I to naprawdę dużo. W tym temacie generujemy średnio 60 tysięcy publikacji i wzmianek miesięcznie, co dało całościowy wynik 1 036 640 publikacji. Okazuje się, że więcej adnotacji na ten temat powstaje z inicjatywy mężczyzn – 57% vs. 43%. W kontekście depresji pojawiają się takie słowa kluczowe jak leczenie, bliscy, młodzi ludzie czy pomoc.

 

Mówimy o… CHOROBACH PSYCHICZNYCH

O schizofrenii ukazało się łącznie 127 214 publikacji, głównie były to wzmianki o charakterze neutralnym (82%), informacji o wydźwięku negatywnym było 14%, a pozytywnych 4%. W kontekście schizofrenii nie pojawia się zbyt wiele negatywnych słów kluczowych, należy jednak zwrócić uwagę na stygmatyzujące określenie “schizofrenik” obecne w chmurze słów kluczowych.

O chorobie afektywnej dwubiegunowej ukazało się łącznie 35 744 publikacji, głównie były to wzmianki o charakterze neutralnym (86%), informacji o wydźwięku pozytywnym było 8%, a negatywnym 6%. W kontekście wypowiedzi dotyczących tematu choroby afektywnej dwubiegunowej pojawiają się takie słowa kluczowe jak “stany depresyjne” i “depresja”.

Mówimy o… ZABURZENIACH I KRYZYSACH PSYCHICZNYCH

O spektrum autyzmu ukazało się łącznie 325 229 publikacji. W tym temacie więcej publikacji zostało wygenerowanych przez kobiety (55%). W chmurze słów kluczowych znalazły się m.in. “dzieci”, “szkoła”, “praca” i “społeczne”, a wśród hashtagów: #spektrumautyzmu, #autyzmpolska, #spektrum, #autyzmdzieciecy i #asperger.

O ADHD ukazało się łącznie 165 519 publikacji – najpopularniejsze źródła wzmianek o ADHD to Facebook, TikTok i Twitter. W dyskusji dominują publikacje wygenerowane przez kobiety w stosunku 55% do 45%. Przy publikacjach powiązanych z tematem ADHD występują #tagi na temat neuroróżnorodności i autyzmu. Być może wskazuje to na fakt, że w społecznej świadomości nie ma jasnego rozróżnienia pomiędzy tymi dwoma zaburzeniami.

O zaburzeniach lękowych opublikowano łącznie 122 384 informacji. Wśród najpopularniejszych hashtagów towarzyszących temu zagadnieniu znalazły się m.in. #depresja i #nerwica.

O zaburzeniach odżywiania ukazało się łącznie 81 396 publikacji. Treści w tym temacie są tworzone głównie przez kobiety (71%). Wśród haseł towarzyszących wpisom na temat zaburzeń odżywiania pojawiły się “anoreksja”, “dieta”, “choroby” oraz “problemy”.

O wypaleniu zawodowym ukazało się łącznie 78 444 publikacji generowanych głównie przez mężczyzn – odpowiadają oni za 61% komunikatów. Materiały w tej tematyce publikowane są najczęściej na portalach internetowych – te treści stanowią ponad 53%.

O zaburzeniach osobowości ukazało się łącznie 35 704 publikacji. Publikacje miały głównie wydźwięk neutralny (88%), negatywne wzmianki stanowiły 7%, a pozytywne 5%.

O fobii społecznej wygenerowano łącznie 25 413 publikacji – za ich publikację odpowiadają w 68% mężczyźni. Wśród hashtagów znalazł się m.in. #przegryw.

Mówimy o… SZPITALU PSYCHIATRYCZNYM

Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że publikacje dotyczące szpitala psychiatrycznego miały głównie neutralny wydźwięk – w tym temacie ukazało się aż 290 295 publikacji, z czego 84% było neutralnych, 13% negatywnych a 3% pozytywnych. Niestety jeśli chodzi o słowa kluczowe pojawiające się w tym kontekście, jednym z najczęściej stosowanych określeń jest “psychiatryk” (określenie to jest również najczęściej pojawiającym się hashtagiem) – słowo silnie stygmatyzujące, co wskazuje na wciąż istniejącą konieczność edukacji i uświadamiania społeczeństwa w tym kontekście. O samej stygmatyzacji mówi się w mediach coraz więcej, publikacje na ten temat pojawiają się głównie na portalach internetowych. Dodatkowo, wzmianki te pojawiają się najczęściej w kontekście zdrowia psychicznego.

Mówimy o…MYŚLACH SAMOBÓJCZYCH

W temacie myśli samobójczych wygenerowano łącznie 1 074 552 publikacji. Podobnie jak w depresji – za większą część informacji dotyczących myśli samobójczych odpowiadają mężczyźni – 68% vs. 32% (kobiety). Najwięcej treści w tym temacie publikowanych jest na Facebooku i portalach internetowych.

Mówimy o…TERAPII

Na temat terapii powstało 1 961 484 publikacji. Nieco więcej treści w tym temacie zostało opublikowanych przez kobiety (52%).

Powyższy raport pokazuję skalę jak dużo treści publikowanych codziennie w internecie dotyczy zdrowia psychicznego, bądź słów kluczowych z nim związanych. Jednak słowa to za mało – polski system opieki psychiatrycznej potrzebuje realnych zmian. W tym celu już po raz czwarty 10-11 czerwca w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie organizowany jest Kongres Zdrowia Psychicznego.

IV Kongres Zdrowia Psychicznego odbędzie się pod hasłem: Razem ku zdrowiu psychicznemu – wspólny cel, wspólne dobro! Kongres jest inicjatywą społeczną, oddolną i obywatelską, której celem jest wprowadzenie kolejnych zmian do polskiej psychiatrii. Tegorocznej edycji Kongresu towarzyszy hashtag #zadbajomental.

Na Kongresie zostaną poruszone takie tematy jak: aktualny stan opieki psychiatrycznej w Polsce, rola szkoły w profilaktyce zdrowia psychicznego, rola pracodawcy w profilaktyce zdrowia psychicznego, prawa i wolność osób w kryzysach psychicznych czy nowa rola osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego.

W wydarzeniu wezmą udział eksperci i specjaliści zdrowia psychicznego oraz psychiatrii, m.in.: Lekarz specjalista psychiatra Marek Balicki, Prof. dr hab. n. med., psychiatra i psychoterapeuta Andrzej Cechnicki, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Kongresu Zdrowia Psychicznego. Psychiatra, wieloletnia pracownica Instytutu Psychiatrii i Neurologii, dr Joanna Krzyżanowska-Zbucka, Profesor dr hab. nauk med., psychiatra, psychoterapeuta Bogdan de Barbaro, Działaczka społeczna i założycielka Nastoletniego Azylu Angelika Friedrich, Dziennikarka związana z „Gazetą Wyborczą”, gdzie pisze na tematy psychologiczne i społeczne Agnieszka Jucewicz, Zdobywca biegunów oraz założyciel Kaminski Foundation i Kaminski Academy Marek Kamiński, Lekarz, specjalista psychiatra, seksuolog, psychoterapeuta Michał Lew-Starowicz, Dr hab. Kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie Barbara Remberk, Profesor nauk medycznych, psychiatra, pracownik Instytutu Psychiatrii i Neurologii Jacek Wciórka
i wiele innych. Listę tegorocznych prelegentów można znaleźć TUTAJ.

Pierwszy Dzień Kongresu Zdrowia Psychicznego zakończy się Marszem Żółtej Wstążki.

Pomóż nam tworzyć polską psychiatrię na godnym poziomie i dołącz do IV Kongresu Zdrowia Psychicznego już dziś!

Zarejestruj się na: www.4-kongres-zdrowia-psychicznego.konfeo.com/pl/groups

Pokażmy, że jest nas więcej – pokażmy siłę osób, dla których zdrowie psychiczne ma znaczenie.

Więcej o Kongresie: www.kongreszp.org.pl

txt: Karolina Sendal

NGO zdrowie raport Fabryka Komunikacji Społecznej zdrowie psychiczne badanie Fundacja eFkropka







17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 17.12.2025Kampanie

    Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej

  • 16.12.2025Wydarzenia

    Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich

  • 12.12.2025Kampanie

    Serialowa estetyka w służbie bezpieczeństwa drogowego

  • 11.12.2025Kampanie

    Zabawki z czasem się nudzą

  • 09.12.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Nakarm psa z OLX. Tysiące zwierząt czekają!

  • 03.12.2025Kampanie

    Edukacja Obywatelska w praktyce

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek