Kontrowersyjna kampania, która pojawiła się w Wielkiej Brytanii w kwietniu, oskarżana była wręcz o ocieranie się o rasizm. Sławne osoby, które wzięły udział w kampanii miały przekonać w nietypowy sposób czarnoskórych mieszkańców Wysp do głosowania w wyborach.
Operation Black Vote (Operacja Czarny Głos) jest pierwszą inicjatywą obejmującą tylko ciemnoskórych mieszkańców Wielkiej Brytanii, której deficyt w głosowaniu w wyborach jest odczuwalny dla całej ich społeczności i prowadzi do nierówności społecznych, których podstawą jest kolor skóry.
Plakaty kampanii bazują na prostym przekazie wizualnym – zdjęcia portretowe takich gwiazd jak paraolimpijczyk Ade Adepitan, aktor David Harewood, raper Tinie Tempah i były piłkarz Sol Campbell, przedstawieni na szarym tle, nie wyróżniałyby się prawdopodobnie wcale, gdyby nie fakt, że każda z tych osób została „wybielona” na twarzy lub szyi. Hasło kampanii wyjaśnia w jakim celu dokonano takiego zabiegu, mówi ono „If you don’t register to vote, you’re taking the colour out of Britain” („Jeśli nie zarejestrujesz się na głosowanie, odbierasz kolor Brytanii”). Metafora ta ma przemawiać do ciemnoskórych osób, szczególnie młodych, żeby rejestrowali się na głosowanie i wzięli we własne ręce swój los, jeśli oczekują ze strony rządu reprezentowania problemów osób czarnoskórych oraz innych mniejszości etnicznych, ponieważ jeśli tego nie zrobią, osoby biorące udział w głosowaniu, jak i reprezentacja rządowa nie będą zdywersyfikowane etnicznie. Udział ciemnoskórych osób w głosowaniu, według, David’a Harewooda, ma być jedyną drogą do zwiększenia reprezentatywności multikulturowej Wielkiej Brytanii.
Kampania Operation Black Vote odbiła się szerokim echem, szczególnie wśród młodych ludzi, którzy często komentowali ją jako obraźliwą i rasistowską. Niektórzy komentują to, mówiąc, że kiedyś kiedyś głosowania demokratyczne były naprawdę demokratyczne i zakładały, że jedna osoba to jeden głos, a obecnie przypisuje się „tej jednej osobie” jej charakterystyczne przymioty, np. jeden głos kobiecy, czy głos osoby ciemnoskórej. Zwracano uwagę, że w ten sposób głosy przestają być równe i stają się głosami czarnych, bądź białych, a nie ludzi, obywateli kraju, gdzie każdy z nich powinien mieć równą wartość. Przykładową odpowiedzią na kampanię był komentarz osoby prywatnej na Twitterze, który mówił: „#OperationBlackVote gets a massive NO from me. Let’s not always make this about color. The aim is to get PEOPLE to vote, regardless of color” („#OperationBlackVote otrzymuje ode mnie potężne NIE. Sprawmy, żeby nie zawsze chodziło o kolor. Celem jest zachęcić LUDZI do głosowania, bez względu na kolor”)
Kampania została przygotowana przez znaną agencję reklamową Saatchi&Saatchi w imieniu organizacji Operation Black Vote, powstałej w 1996 roku i walczącej o równouprawnienie rasowe na terenie Wielkiej Brytanii w imieniu społeczności BME (Black & Minority Ethnic – „Czarni i Mniejszości Etniczne”).
Aleksandra Rychlicka
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?