Silne więzi przedsiębiorstwa z otoczeniem bezpośrednio przekładają się na lojalność konsumentów wobec marki, jak i jej konkurencyjności na rynku. Zatem po jakie narzędzia sięgają firmy, aby stać się wiarygodnym partnerem biznesowym i nawiązać dialog ze społeczeństwem?
Nie od dziś wiadomo, że konsumenci mają moc sprawczą. Ich zwiększająca się z każdym rokiem świadomość, skłania firmy do podejmowania nowych działań i szukania rozwiązań mających na względzie szeroko pojęty interes społeczny. Dzięki globalnej, ogólnopolskiej czy lokalnej aktywności w zarządzaniu biznesem, znacznie chętniej niż wcześniej, firmy uwzględniają nie tylko interesy własne, ale i społeczeństwa, kierując się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Ten stan potwierdza wydawany od 17 lat raport “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, który z każdą kolejną edycją udowadnia, że firmy podczas pracowania nad produktem chcą spełniać wymogi ekologiczne i normy społeczne. Skąd taka zamiana? – Transformacja jest wynikiem zupełnie innego niż przedtem postrzegania działań CSR. Traktowane są one teraz nie jako koszt, ale szansa na rynku do pozyskania nowych klientów, którzy w swojej ścieżce zakupowej oceniają produkty nie tylko pod względem atrakcyjności, ale i procesu ich powstawania. Ten stale ewolucyjny trend stanowi również fundament w budowaniu wizerunku zaufanego i wiarygodnego partnera biznesowego – mówi Jacek Jaroszewski, specjalista ds. PR w agencji PA.
CSR i DNA marki
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest integralnym elementem dobrze przemyślanej strategii zarządzania, jednak bardzo często jest ona błędnie utożsamiana z działaniami wpływającymi na dobry wizerunek. – Różnicą pomiędzy CSR-em a PR-em jest koncentrowanie działań na długofalowych celach wpisanych w codzienną aktywność przedsiębiorstwa, a nie jednorazowych akcjach jak to często bywa w public relations – tłumaczy Jacek Jaroszewski. – Kluczowym jednak wyzwaniem w stworzeniu skutecznej filozofii marki jest przede wszystkim to, aby znalazła ona złoty środek zapewniający racjonalny rozwój firmy, uwzględniając jednocześnie otoczenie, w którym sama funkcjonuje – wyjaśnia Jaroszewski.
Proekologiczne i edukacyjne postawy
Aktywną działalność na rzecz ochrony przyrody od lat prowadzą również Zakłady Tłuszczowe Kruszwica. Za sprawą wyjątkowej inicjatywy firma inspiruje społeczeństwo do działań poprawiających warunki życia pszczół – dlaczego wybór padł na błonkoskrzydłych? To właśnie dzięki nim możemy korzystać z darów natury, np. pomidorów, truskawek czy jabłek. Ogólnopolska akcja została zainaugurowana w 2011 roku i przyczyniła się do stworzenia aż 69 724 miejsc przyjaznych pszczołom. W ramach tego programu lider tłuszczów roślinnych, stale zachęca Polaków do sadzenia w domach i ogrodach roślin pyłkowych i nektarodajnych, które zapewnią tym pożytecznym owadom pokarm i schronienie.
Firma ZT Kruszwica prowadzi także Akademię Mistrza – inicjatywę, której celem jest wsparcie rzemiosła cukierniczego oraz rozwój branży cukierniczo-piekarskiej w Polsce.
W ramach Akademii cukiernicy i piekarze mogą korzystać z licznych szkoleń tematycznych, zarówno stacjonarnych, jak i online oraz uczestniczyć w inspirujących pokazach cukierniczego kunsztu. – Akademia Mistrza powstała 10 lat temu w odpowiedzi na potrzeby środowiska, które są związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych i biznesowych. Wykorzystując wiedzę i doświadczenie współpracujących z nami ekspertów, wspieramy wszystkich, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności i efektywniej prowadzić własną działalność – mówi Justyna Pałys, z działu marketingu B2B ZT Kruszwica.
Realna pomoc na wagę złota
CSR jest potężnym narzędziem, które może być realizowane na wielu płaszczyznach. Zaangażowanie społeczne firm w tym zakresie uwzględnia też często potrzeby lokalnej społeczności. Przykładem może być akcja „Oddaj krew, podaruj życie” organizowana nie bez powodu w Wieliczce. W małopolskiej miejscowości brakuje bowiem stałego punktu do oddawania krwi. Podczas 4 zbiórek zainicjowanych przez NSZZ „Solidarność” i Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Krakowie zebrano rekordową liczbę ponad 200 litrów krwi.
Sport to zdrowie
Z szerokiego wachlarza działań dostępnych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu to właśnie sport otwiera drzwi dla firm, które chcą być kojarzone aktywnym trybem życia. Dlaczego? Wydarzenia sportowe fascynują wielu ludzi, budzą silne emocje, ale przede wszystkim kształtują w nich wartość uczciwego współzawodnictwa. Istotnym narzędziem wsparcia celów biznesowych marki TAURON jest m.in. sponsoring wyścigu kolarskiego Tour de Pologne i Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Firma angażuje się także projekty treningowe Marcin Gortat Camp, dzięki którym dzieci i młodzież może się szkolić pod okiem najlepszego, polskiego zawodnika w NBA.
Jak widać zastosowanie CSR w kodeksie etycznym przedsiębiorstw to aktualnie jeden z najbardziej ewoluujących trendów. W najbliższej przyszłości będzie on odgrywał jeszcze większą rolę w budowaniu systemów wartości i strategii firm. Obecnie nie ma skuteczniejszego sposobu na pozycjonowanie się marki, jak aktywne zaangażowanie się w życie lokalnych społeczności.
Autor wypowiedzi: Jacek Jaroszewski, specjalista ds. PR
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.08.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
03.06.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy