logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Coś dla szpiega, który ma już dość
14.10.2015
Tematy: Opinie

Coś dla szpiega, który ma już dość



Syndrom wypalenia zawodowego to poważny problem, człowiek nie ma już sił, czuje że marnuje czas i popada w cynizm. Tylko milimetry dzielą go od wręczenia pracodawcy wypowiedzenia. Wystarczy mały impuls. Wie o tym niemiecka grupa aktywistów INTELEXIT, która zadziwiła świat pierwszą kampanią społeczną namawiającą pracowników konkretnej „firmy” do odejścia z pracy.

Ich celem jest amerykańska służba wywiadowcza (NSA), oraz jej brytyjski odpowiednik. Chcąc nie chcąc ich pracownicy mijają w drodze do pracy billboardy z demotywującymi hasłami – „”łuchaj swojego serca, a nie prywatnych rozmów telefonicznych” oraz „chciałeś służyć ludziom, a skończyłeś podsłuchując ich”. Wprost na głowy personelu niemieckiej siedziby NSA spadły natomiast rozrzucane za pomocą drona ulotki z prostym przesłaniem: pomożemy Ci zerwać z tym miejscem.

Serce szpiega

Wiemy na pewno, że naprawdę wiele osób tam pracujących odczuwa wewnętrzny konflikt, niepokój i całkowicie sprzeciwia się temu, co te agencje robią – powiedział rzecznik grupy – Jeżeli więcej z tych osób zacznie zdawać sobie sprawę z tego, że może o tym otwarcie powiedzieć i ma wsparcie ze świata zewnętrznego, cóż, może wtedy kilku z nich zacznie żyć na swoich zasadach.

Napisanie wypowiedzenia to stosunkowo prosta sprawa, a i to organizacja ułatwia poprzez umieszczoną na stronie internetowej miniaplikację. Wystarczy, że wypalony zawodowo agent wypełni ankietę, a wygenerowany zostanie spersonalizowany dokument – pozostaje jedynie wręczyć pracodawcy.

INTELEXIT zwraca jednak uwagę, że problem jest poważniejszy. Jak twierdzi, wielu pracowników służb wywiadowczych nie znajduje w sobie tyle odwagi, czuje się uwiązanych do miejsca i ludzi, ma obawy czy znajdzie pracę. W tym też organizacja deklaruje chęć pomocy poprzez udzielenie wsparcia ze strony psychologa i porady w wyborze nowej ścieżki zawodowej.

Ukryta agenda

Troska o dobrostan psychiczny i karierę – to miłe, ale cała kampania wydaje się być obliczona na osiągnięcie szerszego efektu niż nawrócenie kilku zbłąkanych owieczek. To raczej oryginalna i przewrotna strategia na zainteresowanie mediów tematem masowej inwigilacji, granic prywatności, transparentności działań służb wywiadowczych oraz zasad, którymi powinny się kierować w demokratycznym społeczeństwie.

Ci sami aktywiści, którzy szukają teraz następców Snowdena, wcześniej zasłynęli z performence’ów i satyrycznych akcji nastawionych na rozgłos. 2 miesiące temu grupa opublikowała stronę zachęcającą europejskich turystów do przemycania swoimi samochodami uchodźców przy okazji powrotu z wakacji. Pomimo, że znajdowały się tam takie porady na uniknięcie złapania przez policję jak obklejenie szyb tanimi naklejkami i osłonami przeciwsłonecznymi, to znalazło się kilku chętnych, którzy potraktowali apel na serio.

„INTELEXIT backdoor to democracy” to w istocie efektywne połączenie kontrowersyjnej kampanii społecznej z jej parodią. Przypomina to akcje YesMen’ów, ale na odwrót, bo o ile jedni wkręcają złych ludzi do zrobienia złych rzeczy, tak drudzy wkręcają dobrych ludzi do zrobienia dobrych rzeczy. 

Marcin Świejkowski








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek