logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  14.10.2015

Coś dla szpiega, który ma już dość



Syndrom wypalenia zawodowego to poważny problem, człowiek nie ma już sił, czuje że marnuje czas i popada w cynizm. Tylko milimetry dzielą go od wręczenia pracodawcy wypowiedzenia. Wystarczy mały impuls. Wie o tym niemiecka grupa aktywistów INTELEXIT, która zadziwiła świat pierwszą kampanią społeczną namawiającą pracowników konkretnej „firmy” do odejścia z pracy.

Ich celem jest amerykańska służba wywiadowcza (NSA), oraz jej brytyjski odpowiednik. Chcąc nie chcąc ich pracownicy mijają w drodze do pracy billboardy z demotywującymi hasłami – „”łuchaj swojego serca, a nie prywatnych rozmów telefonicznych” oraz „chciałeś służyć ludziom, a skończyłeś podsłuchując ich”. Wprost na głowy personelu niemieckiej siedziby NSA spadły natomiast rozrzucane za pomocą drona ulotki z prostym przesłaniem: pomożemy Ci zerwać z tym miejscem.

Serce szpiega

Wiemy na pewno, że naprawdę wiele osób tam pracujących odczuwa wewnętrzny konflikt, niepokój i całkowicie sprzeciwia się temu, co te agencje robią – powiedział rzecznik grupy – Jeżeli więcej z tych osób zacznie zdawać sobie sprawę z tego, że może o tym otwarcie powiedzieć i ma wsparcie ze świata zewnętrznego, cóż, może wtedy kilku z nich zacznie żyć na swoich zasadach.

Napisanie wypowiedzenia to stosunkowo prosta sprawa, a i to organizacja ułatwia poprzez umieszczoną na stronie internetowej miniaplikację. Wystarczy, że wypalony zawodowo agent wypełni ankietę, a wygenerowany zostanie spersonalizowany dokument – pozostaje jedynie wręczyć pracodawcy.

INTELEXIT zwraca jednak uwagę, że problem jest poważniejszy. Jak twierdzi, wielu pracowników służb wywiadowczych nie znajduje w sobie tyle odwagi, czuje się uwiązanych do miejsca i ludzi, ma obawy czy znajdzie pracę. W tym też organizacja deklaruje chęć pomocy poprzez udzielenie wsparcia ze strony psychologa i porady w wyborze nowej ścieżki zawodowej.

Ukryta agenda

Troska o dobrostan psychiczny i karierę – to miłe, ale cała kampania wydaje się być obliczona na osiągnięcie szerszego efektu niż nawrócenie kilku zbłąkanych owieczek. To raczej oryginalna i przewrotna strategia na zainteresowanie mediów tematem masowej inwigilacji, granic prywatności, transparentności działań służb wywiadowczych oraz zasad, którymi powinny się kierować w demokratycznym społeczeństwie.

Ci sami aktywiści, którzy szukają teraz następców Snowdena, wcześniej zasłynęli z performence’ów i satyrycznych akcji nastawionych na rozgłos. 2 miesiące temu grupa opublikowała stronę zachęcającą europejskich turystów do przemycania swoimi samochodami uchodźców przy okazji powrotu z wakacji. Pomimo, że znajdowały się tam takie porady na uniknięcie złapania przez policję jak obklejenie szyb tanimi naklejkami i osłonami przeciwsłonecznymi, to znalazło się kilku chętnych, którzy potraktowali apel na serio.

„INTELEXIT backdoor to democracy” to w istocie efektywne połączenie kontrowersyjnej kampanii społecznej z jej parodią. Przypomina to akcje YesMen’ów, ale na odwrót, bo o ile jedni wkręcają złych ludzi do zrobienia złych rzeczy, tak drudzy wkręcają dobrych ludzi do zrobienia dobrych rzeczy. 

Marcin Świejkowski


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 03.02.2023

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?


  • 16.01.2023

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta


  • 02.11.2022

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?


  • 08.08.2022

    Ogólnopolski Wielki Dzień Pszczół


  • 04.08.2022

    Pracoholik pozbawia swoje otoczenie relaksu


  • 13.05.2022

    Oszczędzanie może iść w parze z ekologią. Ekspertka podpowiada, jak nauczyć tego dzieci


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek