logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Opinie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Opinie
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  14.06.2018

Co autor miał na myśli? – jak rozpoznać i reagować na manipulację w mediach ?



Jak rozmowa o popkulturze pomaga włączyć myślenie krytyczne, kreatywność i wrażliwość społeczną? Co kochamy i czego nienawidzimy w filmach, postaciach i markach Disneya – zarówno dawnych i obecnych? O tym, że odróżnianie faktów od opinii wciąż jest wyzwaniem , jak rozpoznać manipulację w mediach i jak na nią reagować opowiada Maja Dobiasz-Krysiak koordynator programu „Mind over media”. Walcząc ze współczesną propagandą, zaprasza do skorzystania z materiałów edukacyjnych i zachęca, by włączyć myślenie!

„Choć rok szkolny zbliża się ku końcowi, w programie „Mind over media. Szkoła krytycznego myślenia” intensywnie pracujemy nad korpusem materiałów, które uzbroją nauczycieli i nauczycielki, uczniów i uczennice w walce z medialną manipulacją

Media rozumiemy w programie dość szeroko. To nie tylko tzw. „stare media” – prasa, telewizja, reklama uliczna, ani jedynie „nowe media” Internet czy media społecznościowe. Propagandy szukamy też w popularnych i chętnie udostępnianych memach, filmach coachingowych, filmach Disney’a a także w edukacji.

  

Zaprosiliśmy więc nauczycielki, edukatorki i wykładowców akademickich – kulturoznawców i kulturoznawczynie, pedagożki i antropolożki edukacji do tego, by pomogły i pomogli nam w interpretacji i analizie medialnych przekazów.

Powstały materiały obejmujące aktualne zagadnienia i tematy poruszane w mediach. Przyjrzeliśmy się im od strony antydyskryminacyjnej:  o współczesnym antysemityzmie w materiałach prasowych, pisze pedagożka specjalizująca się w antydyskryminacji dr Marzanna Pogorzelska z Uniwersytetu Opolskiego, a seksistowski język pogardy, analizuje pedagożka, dr Iwona Chmura-Rutkowska z Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Zaprosiłyśmy też dwie nauczycielki do tego, by przeanalizowały materiały, po które sięga sama młodzież. Ewelina Waląg, nauczycielka w LO w Górze i trenerka antydyskryminacyjna przygląda się propagandzie coachingowego sukcesu, a Katarzyna Michalska nauczycielka Gimnazjum nr 1 w Bytomiu i ekspertka od edukacji kulturowej pokazuje w jaki sposób nieprawdziwe informacje rozprzestrzeniają się poprzez memy.

Ponieważ odróżnianie faktów od opinii wciąż jest wyzwaniem, narzędzia do prasowej analizy prezentuje medioznawczyni dr Urszula Patocka-Sigłowy z Uniwersytetu Gdańskiego, a przepis na fake newsa sprzedaje nam pogromca współczesnych mitów dr hab. Marcin Napiórkowski z Instytutu Kultury Polskiej UW, autor mitologiawspolczesna.pl.

Inicjatorka programu prof.  Renee Hobbs z Uniwerystetu w Rhode Island, USA pokazuje nam w jaki sposób definiować propagandę, a dwa scenariusze poświęcone analizie przekazów medialnych i rozróżnianiu typów dezinformacji zostały napisane przez koordynatorki programów medialnych Centrum Edukacji Obywatelskiej – przeze mnie i Katarzynę Grubek. Trenerka antydyskryminacyjna Dominika Cieślikowska mówi nam gdzie możemy zgłosić rozpowszechniane w mediach fałszywe informacje i jak aktywnie się im sprzeciwiać.

Jednym z najbardziej gorących tematów jaki podejmujemy w programie  jest analiza nowej podstawy programowej dla szkół średnich którą pomogła nam przeanalizować dr Marta Rakoczy, antropolożka edukacji z Instytutu Kultury Polskiej UW. Badaczka przygotowała analizę dyskursu – przygląda się jakie wartości postawy i treści zostały ujęte w nowej podstawie i jaka wizja szkoły, ucznia i nauczyciela jest tam zaproponowana. Aby ułatwić nauczycielom i nauczycielkom lekturę tej gęstej i rzetelnej analizy, trener antydyskryminacyjny i grafik David Sypniewski, przygotował infografiki , które zwracają uwagę na najważniejsze aspekty analizy ilustrując je zabawnymi rysunkami. Ponieważ podstawa programowa dotyczyć będzie nie tylko nauczycieli i nauczycielek, ale również uczniów, uczennic i rodziców – warto wiedzieć co jej autor miał na myśli i w jaki sposób może to wpływać na szkolne treści nauczania.

 

Część z materiałów edukacyjnych została opublikowana na serwisie https://media.ceo.org.pl/materialy. Zapraszamy do zapoznania się  nimi i zaplanowania krucjaty przeciw dezinformacji w nowym roku szkolnym!

 Maja Dobiasz-Krysiak, koordynatorka programów edukacji kulturalnej, Zespół „Kultura i media”
„Sztuka zaangażowania. Rezydencje artystyczne w szkole”
„Mind over media Polska. Szkoła krytycznego myślenia„








polecamy ─── 18.11.2020

Zielone podnosi libido


Jak wiadomo, seks wykorzystywany jest w reklamie, by sprzedawać wszystko – od koparek poprzez trumny, aż po gładź...


nazwa kategorii: Kreacje / printy

CZYTAJ TEŻ:


  • 05.01.2021

    43% Polaków odczuło w ostatnim czasie pogorszenie nastroju


  • 10.06.2020

    Jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa


  • 03.06.2020

    Od Solara do Opola


  • 27.04.2020

    Czas intuicji


  • 16.04.2020

    Pandemia COVID-19 to doskonały moment na rzucenie palenia i wapowania


  • 18.03.2020

    Odpowiedzialna reklama


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Opinie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa cisteczek