logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Co autor miał na myśli? – jak rozpoznać i reagować na manipulację w mediach ?
14.06.2018
Tematy: Opinie

Co autor miał na myśli? – jak rozpoznać i reagować na manipulację w mediach ?



Jak rozmowa o popkulturze pomaga włączyć myślenie krytyczne, kreatywność i wrażliwość społeczną? Co kochamy i czego nienawidzimy w filmach, postaciach i markach Disneya – zarówno dawnych i obecnych? O tym, że odróżnianie faktów od opinii wciąż jest wyzwaniem , jak rozpoznać manipulację w mediach i jak na nią reagować opowiada Maja Dobiasz-Krysiak koordynator programu „Mind over media”. Walcząc ze współczesną propagandą, zaprasza do skorzystania z materiałów edukacyjnych i zachęca, by włączyć myślenie!

„Choć rok szkolny zbliża się ku końcowi, w programie „Mind over media. Szkoła krytycznego myślenia” intensywnie pracujemy nad korpusem materiałów, które uzbroją nauczycieli i nauczycielki, uczniów i uczennice w walce z medialną manipulacją

Media rozumiemy w programie dość szeroko. To nie tylko tzw. „stare media” – prasa, telewizja, reklama uliczna, ani jedynie „nowe media” Internet czy media społecznościowe. Propagandy szukamy też w popularnych i chętnie udostępnianych memach, filmach coachingowych, filmach Disney’a a także w edukacji.

  

Zaprosiliśmy więc nauczycielki, edukatorki i wykładowców akademickich – kulturoznawców i kulturoznawczynie, pedagożki i antropolożki edukacji do tego, by pomogły i pomogli nam w interpretacji i analizie medialnych przekazów.

Powstały materiały obejmujące aktualne zagadnienia i tematy poruszane w mediach. Przyjrzeliśmy się im od strony antydyskryminacyjnej:  o współczesnym antysemityzmie w materiałach prasowych, pisze pedagożka specjalizująca się w antydyskryminacji dr Marzanna Pogorzelska z Uniwersytetu Opolskiego, a seksistowski język pogardy, analizuje pedagożka, dr Iwona Chmura-Rutkowska z Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Zaprosiłyśmy też dwie nauczycielki do tego, by przeanalizowały materiały, po które sięga sama młodzież. Ewelina Waląg, nauczycielka w LO w Górze i trenerka antydyskryminacyjna przygląda się propagandzie coachingowego sukcesu, a Katarzyna Michalska nauczycielka Gimnazjum nr 1 w Bytomiu i ekspertka od edukacji kulturowej pokazuje w jaki sposób nieprawdziwe informacje rozprzestrzeniają się poprzez memy.

Ponieważ odróżnianie faktów od opinii wciąż jest wyzwaniem, narzędzia do prasowej analizy prezentuje medioznawczyni dr Urszula Patocka-Sigłowy z Uniwersytetu Gdańskiego, a przepis na fake newsa sprzedaje nam pogromca współczesnych mitów dr hab. Marcin Napiórkowski z Instytutu Kultury Polskiej UW, autor mitologiawspolczesna.pl.

Inicjatorka programu prof.  Renee Hobbs z Uniwerystetu w Rhode Island, USA pokazuje nam w jaki sposób definiować propagandę, a dwa scenariusze poświęcone analizie przekazów medialnych i rozróżnianiu typów dezinformacji zostały napisane przez koordynatorki programów medialnych Centrum Edukacji Obywatelskiej – przeze mnie i Katarzynę Grubek. Trenerka antydyskryminacyjna Dominika Cieślikowska mówi nam gdzie możemy zgłosić rozpowszechniane w mediach fałszywe informacje i jak aktywnie się im sprzeciwiać.

Jednym z najbardziej gorących tematów jaki podejmujemy w programie  jest analiza nowej podstawy programowej dla szkół średnich którą pomogła nam przeanalizować dr Marta Rakoczy, antropolożka edukacji z Instytutu Kultury Polskiej UW. Badaczka przygotowała analizę dyskursu – przygląda się jakie wartości postawy i treści zostały ujęte w nowej podstawie i jaka wizja szkoły, ucznia i nauczyciela jest tam zaproponowana. Aby ułatwić nauczycielom i nauczycielkom lekturę tej gęstej i rzetelnej analizy, trener antydyskryminacyjny i grafik David Sypniewski, przygotował infografiki , które zwracają uwagę na najważniejsze aspekty analizy ilustrując je zabawnymi rysunkami. Ponieważ podstawa programowa dotyczyć będzie nie tylko nauczycieli i nauczycielek, ale również uczniów, uczennic i rodziców – warto wiedzieć co jej autor miał na myśli i w jaki sposób może to wpływać na szkolne treści nauczania.

 

Część z materiałów edukacyjnych została opublikowana na serwisie https://media.ceo.org.pl/materialy. Zapraszamy do zapoznania się  nimi i zaplanowania krucjaty przeciw dezinformacji w nowym roku szkolnym!

 Maja Dobiasz-Krysiak, koordynatorka programów edukacji kulturalnej, Zespół „Kultura i media”
„Sztuka zaangażowania. Rezydencje artystyczne w szkole”
„Mind over media Polska. Szkoła krytycznego myślenia„

Mind over media propaganda Maja Dobiasz-Krysiak







12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek