Wprawdzie wyglądają dziwnie, ale smakują równie dobrze. Tony warzyw i owoców – marchewek z rozdwojonym korzeniem, krzywych ogórków, koślawych bakłażanów – trafiają na śmietnik, bo ludzie nie chcą ich jeść ze względu na ich wygląd.
Kampanię ,,Inglorious Fruits and Vegetables” ("Niesławne Owoce i Warzywa") promuje paczka bohaterów takich jak: Groteskowe Jabłko, Komiczny Ziemniak, Ohydna Pomarańcza, Nieudana Cytryna, Zniekształcony Bakłażan, czy też Brzydka Marchew. Wszystkich herosów łączy wspólna cecha – zostały uznane za odpad spożywczy.
Sprawcą zamieszania jest francuska sieć marketów Intermarche, która postanawia walczyć z wybrednym gustem swoich klientów. Okazuje się, że odwiedzający sklepy Francuzi nie chcą kupować "brzydkich" warzyw i owoców, dlatego są one wyrzucane przez rolników. Z okazji ogłoszenia przez Unię Europejską roku 2014 Rokiem Walki z Marnowaniem Jedzenia, sieć postanowiła je wykupywać i sprzedawać o 30% taniej niż inne.
Do rozpowszechnienia przekazu wykorzystano radio, prasę, plakaty i filmiki wideo. Akcję prowadzono także wewnątrz sklepów, poprzez rozdawanie klientom soków, przyrządzonych z takich produktów.
Kampania przynosi rezultaty. Jak podaje sieć marketów Intermarche w ciągu dwóch dni od zapoczątkowania akcji ze sklepu zniknęło średnio 1,5 tony wcześniej niechcianych produktów, co stanowi wzrost o 24%. Kampania odbiła się także dużym echem w Internecie i tradycyjnych mediach francuskich oraz z powodzeniem przenika do innych krajów.
Problem ukazany przez sieć sklepów nabiera powagi, jeśli spojrzy się na dostępne statystyki. Według ONZ co szósty mieszkaniec planety głoduje. Pośrednio w kampanii zachęca się nie tylko do własnej oszczędności, ale również do wykorzystywania zasobów w sposób odpowiedzialny i zrównoważony.
Zagadnienie wykluczenia określonych osób ze względu na nieatrakcyjny wygląd określane jest jako lukizm (z ang. lookism – look, wygląd). Ładnym przypisuje się pozytywne cechy i zalety, które brzydkim często są odbierane. Taka bezpośrednia ocena może stanowić podstawę dyskryminacji wielu ludzi, a także – jak widać – wpływa na konkretne decyzje zakupowe.
Joanna Suchorowiec
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy