“Kiedy woda opada” to bajka terapeutyczna dla dzieci, które doświadczyły powodzi. Jej celem jest pomoc w zrozumieniu i oswojeniu trudnych emocji, takich jak lęk, smutek, złość czy bezradność. Może także stać się narzędziem w rękach rodziców, którzy nie wiedzą jak zacząć rozmowę na trudny temat.
Bohaterami bajki są dzieci, które opowiadają o emocjach doświadczanych na skutek powodzi. Wachlarz jest szeroki – od strachu, przez smutek aż po złość. Autorzy bajki zachęcają do interakcji i zadawania dziecku pytań w trakcie lektury, np. „Jak myślisz, co ten bohater teraz czuje?”, „Czy kiedyś czułaś/eś się podobnie? Co ci wtedy pomogło?”. W zależności od gotowości malucha, można nawiązać do sytuacji, która go spotkała. Przykłady innych komunikatów, które mogą pomóc mu uporać się z trudnym doświadczeniem to: „Jak myślisz, co mógłby zrobić ten bohater, żeby się mniej bać?” albo „Jak ty byś sobie poradził/a w takiej sytuacji?”.
Publikacja została stworzona przez naukowców, absolwentów i studentów z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu oraz badaczy z Uniwersytetu Wrocławskiego z myślą o młodszych dzieciach w wieku szkolnym. Bohaterami bajki są uczniowie pewnej klasy, którzy opowiadają o emocjach związanych z powodzią. Mali czytelnicy bez trudu zidentyfikują się z postaciami w podobnym do siebie wieku.
Jak opowiada współautorka bajki prof. Justyna Ziółkowska, psycholożka z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, – Wspólne czytanie bajek pomaga obniżać lęk, oswajać nowe sytuacje i trudne emocje. Słuchanie lub wymyślanie historii, które pokazują, jak bohaterowie radzą sobie z problemami, daje dzieciom możliwość identyfikacji z postaciami i refleksji nad własnymi emocjami.
Pozycja zawiera również praktyczne wskazówki, które mogą pomóc w stresującej sytuacji, np. ćwiczenia oddechowe, wyobrażenie sobie bezpiecznej kryjówki, czy zaangażowanie się we wspólną pomoc jaką jest przygotowywanie paczek dla poszkodowanych.
– Napisaliśmy tę bajkę wiedząc, że będzie gotowa, gdy powódź zacznie znikać z mediów, a przecież problemy osób dotkniętych powodzią nie zniknęły. Ba, one tak naprawdę dopiero się zaczynają. To szczególnie dotyczy dzieci – zauważa prof. Dariusz Galasiński z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Publikację z ilustracjami Marty Siennickiej można bezpłatnie pobrać ze strony uczelni. W planach jest także druk bajki i rozprowadzenie jej w regionach, które były dotknięte powodzią.
Pomysłodawcami i kierownikami zespołu są: prof. Justyna Ziółkowska, Wydział Psychologii we Wrocławiu, Uniwersytet SWPS; prof. Dariusz Galasiński, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Wrocławski; prof. Tomasz Grzyb, Wydział Psychologii we Wrocławiu, Uniwersytet SWPS. Treść bajki tworzyli studenci i absolwenci studiów psychologicznych z wrocławskiego wydziału psychologii USWPS pod nadzorem psycholożki Karoliny Matczak, twórczyni marki Niezłe Klocki. Konsultacji językowej treści bajki dokonał dr hab. Tomasz Piekot z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego. Ilustracje stworzyła Marta Siennicka, absolwentka studiów na kierunku grafika Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Za projekt graficzny i skład bajki odpowiadała dr Małgorzata Ciesielska z Katedry Grafiki USWPS we Wrocławiu.
oprac: Karolina Sendal
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS
-
24.10.2024
Zrób TO dla JAJ!
-
23.10.2024
Oni wygrali ElektroEkologiczny Hackathon