„Tsunami zabiło 100 razy więcej ludzi niż atak 11 września. Planeta jest brutalnie potężna. Szanuj ją. Chroń ją.” („The tsunami killed 100 times more people than 9/11. The planet is brutally powerful. Respect it. Preserve it.”) – tak podpisano reklamę ukazującą atak samolotów na dolny Manhattan. Wydawać by się mogło, że nadawcą tego komunikatu jest światowa organizacja World Wildlife Fund (WWF), której charakterystyczne logo znajduje się w widocznym miejscu, a to kolejna inicjatywa własna agencji reklamowej (tym razem DDB), która „tylko” posłużyła się logo organizacji i pochwaliła całemu światu (poprzez internet) swoją pomysłowością, choć już niekoniecznie etyką.
Znane nam są przypadki wykorzystywania logo równie znanej międzynarodowej organizacji – Amnesty International – do podobnych celów. Redakcja portalu kampaniespoleczne.pl trzykrotnie konsultowała przed publikacją artykułów o kampaniach wiarygodność reklam przygotowanych rzekomo dla jej polskiego oddziału przez różne agencje i za każdym razem okazywało się, że kreacje nie są kampaniami AI, a tylko pomysłami agencji, które posługują się bezprawnie logo organizacji.
Po emisji reklamy o Tsunami na brazylijski oddział WWF spadła fala krytyki za relatywizację i porównywanie dwóch całkowicie odmiennych tragedii – kataklizmu naturalnego i ataku zbrojnego. Reklamę zinterpretowano zarówno jako obrazę ofiar terrorystów, jak i ofiar trzęsienia ziemi w Azji, którzy jakoby z braku poszanowania planety zostali ukarani klęską.
Poniższa reakcja WWF nie pozostawia wątpliwości, kto jest autorem tego zamieszania:
„WWF przedstawia następujące stanowisko w sprawie reklamy, która z powodów niezależnych od nas została przypisana naszej organizacji i zawiera obrazy związane z atakiem na World Trade Center w dn. 11 września:
WWF silnie potępia obraźliwą i pozbawioną gustu kreację reklamową. Produkcja i publikacja tej reklamy nie została przez WWF w żaden sposób autoryzowana czy zatwierdzona. Z naszej wiedzy wynika, że jest to kreacja zaproponowana WWF przez zewnętrzną agencje reklamową działającą w Brazylii. Kreacja ta została odrzucona przez WWF i nigdy nie powinna była ujrzeć światła dziennego. Publikacja tej reklamy to nieautoryzowane posługiwanie się logiem WWF. Organizacja potępia wykorzystany w niej przekaz i przedstawione obrazy. Reklama ta w żaden sposób nie odzwierciedla uczuć ani przemyśleń ludzi pracujących w naszej organizacji.”
Cóż, trzeba być czujnym.
Redakcja kampaniespoleczne.pl
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?