Brytyjska organizacja Leicester City Teenage Pregnancy and Parenthood Partnership przeprowadziła w internecie kampanię skierowaną do młodzieży. Spot wideo stanowiący główny element kampanii jest stylizowany na krótki reportaż przygotowany za pomocą telefonu komórkowego i ma sprawiać wrażenie amatorskiego nagrania. Na filmie widzimy scenę, w której nastoletnia uczennica rodzi dziecko na boisku szkolnym. Film jest bardzo dynamiczny i sprawia wrażenie autentycznego, ale popularność na miarę reklamy wirusowej przyniósł mu skandal. Użytkownicy internetu chętnie oglądali i przesyłali sobie nawzajem spot w ramach serwisów społecznościowych. Administratorzy YouTube.com uznali nawet po kilku dniach, że spot jest zbyt drastyczny i nie spełnia wymagań polityki serwisu, a w konsekwencji jego oryginalna wersja została usunięta. Oczywiście szybko pojawiły się nowe wersje, rozpowszechniane przez użytkowników.
Komentarze na temat tej śmiałej realizacji pojawiły się nie tylko w serwisach internetowych, ale również w radiu i telewizji – w głównych wydaniach wieczornych serwisów informacyjnych. Filmowi reklamowemu towarzyszyło ogólne oburzenie spowodowane nieludzkim traktowaniem kwestii porodu i macierzyństwa przez autorów kampanii. Faktycznie, kampania nie niesie za sobą konkretnego przesłania do młodych ludzi i bazuje na szoku, ale być może warto się zastanowić czy wydarzenia przedstawione w filmie odbiegają tak bardzo od rzeczywistości i czy to nie ona jest tu czynnikiem szokowym. Prawdopodobnie gdyby taka sytuacja miała miejsce w rzeczywistości, wszystko odbyłoby się w podobny sposób jak na filmie – krzyki, wrzaski, chaos, dezorientacja, skandal – a potem do sieci trafiłby film przygotowany przez jednego z uczniów. Pewne treści przekazywane przez media są ciągle tematem tabu, pomimo tego, że codziennie napotykamy na różne podobnie kontrowersyjne treści w sąsiedztwie.
Nic to może odkrywczego, ale ludzie lubią sensację uwiecznioną w postaci filmu od 1912 roku, kiedy to Franz Reichelt stając na balustradzie tarasu widokowego wieży Eiffla, testując swój najnowszy wynalazek – specyficzny rodzaj spadochronu w formie płaszcza, nieumyślnie popełnił samobójstwo spadając jak kamień na ziemię. Całe wydarzenie uwieczniła kamera i do dziś możemy oglądać ten film na serwisach społecznościowych traktując go jako głos minionej epoki. A spot, który dziś nas szokuje, za kilkadziesiąt lat stanie się analizowanym wytworem kultury i zapisem historycznym z epoki „społeczności teatru ulicy”.
Bartłomiej Piekło
PS.
Film opublikowany w Internecie przez Leicester City Teenage Pregnancy and Parenthood Partnership jest wprowadzeniem do serialu internetowego, którego emisja rozpocznie się w czerwcu. Ponieważ w tej sytuacji trudno oceniać całą kampanię, skupię się na tej jednej egzekucji. Trzy lata temu wyemitowano film firmowany przez brytyjskie Ministerstwo Transportu oparty na tym samym pomyśle egzekucyjnym. W porównaniu film Leicester City Teenage Pregnancy and Parenthood Partnership wypada blado i wtórnie. Przedstawiona historia jest z jednej strony niewiarygodna, z drugiej – nie jest specjalnie bardziej szokująca od „zwykłych” filmów nagrywanych za pomocą telefonów komórkowych i umieszczanych na Youtube przez młodzież.
Witek Koroblewski (Young & Rubicam Poland)
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?