Trendy w marketingu online na 2024 rok — co będzie działać i sprzedawać?
Według jednego z raportów GWI – niemal 60 proc. konsumentów na całym świecie woli zakupy online od sklepów stacjonarnych. W Polsce blisko 8 na 10 klientów wybiera wyszukiwarkę zamiast wyjścia do sklepu [1]. Powód? Z jednej strony zmiana pokoleniowa i idąca za tym zmiana przyzwyczajeń klientów, a z drugiej strony – innowacje. Czy nowy rok przyniesie nową erę w świecie online? Jakie trendy zdominują branże i co będzie sprzedawać? Na te pytania odpowiada ekspert branży SEO i marketingu internetowego, Damian Węglarski z agencji Premium Digital.
Zarówno sprzedaż przez internet, jak i marketing cyfrowy to branże, które przechodzą intensywny rozwój i przemiany. W najnowszym raporcie Kantar, Marketing Trends 2024, wskazano dziesięć trendów, które w nadchodzącym roku będą miały zasadniczy wpływ na sektor marketingu online i podejmowane przez specjalistów decyzje, a także na sukces lub porażkę w biznesie. O to kilka z nich:
Innowacyjność i AI wygrywają. Według danych Kantar marki postrzegane jako innowacyjne zapewniają trzy razy większy wzrost niż te, które innowacyjne nie są. Ponad połowa badanych przez nich marketerów przyznała, że musi wprowadzić nowe rozwiązania, żeby uzyskać przewagę konkurencyjną. Jakimi cechami odznaczają się nowoczesne marki? Są skoncentrowane na konsumencie, budują rozwój brandu na mocnych fundamentach, mają wpływ na przyszłość branży i kierunki jej rozwoju, a także często przodują w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESG).
– Miarą innowacyjności dzisiaj jest również wdrażanie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję – komentuje Damian Węglarski, CEO Premium Digital. – Według danych firmy Kantar blisko 7 na 10 marketerów optymistycznie przyjęło nową technologię i pozytywnie ocenia możliwości ChatuGPT. Na ten moment sprawdzamy w jakim zakresie i przy jakich zadaniach może nas zastąpić lub wspomóc, i największy obszar to przede wszystkim tworzenie różnego rodzaju treści – graficznych, tekstowych czy wideo, realizacja korekt, researchy, analiza danych i wszelkiego rodzaju materiałów inspiracyjnych. W kolejnym roku jest niemal pewne, że sztuczna inteligencja przyniesie nam wzrost wydajności i kreatywności, jednak musimy pamiętać, że przez to będziemy również konkurować o uwagę odbiorcy z jeszcze większą ilością komunikatów. Kluczowe dla marek będzie wyróżnienie się poprzez jakość, wiarygodność i celowość przekazu względem grupy docelowej.
Zmiany zasad w SEO – czyli hiperpersonalizacja. Według Kantar rośnie znaczenie wyszukiwarek internetowych jako piątego najsilniejszego punktu kontaktu z konsumentem. Szacuje się, że od 2023 r. co minutę odbywa się około 6,3 miliona wyszukiwań w Google. Jednak specjaliści, którzy chcą, by ich marki były widoczne w sieci, muszą się dostosować do zmian związanych ze sztuczną inteligencją. Google rozpoczął już wdrażanie coraz bardziej zaawansowanych algorytmów i aktualizacji, które w dużej mierze wykorzystują już potencjał AI. Co to oznacza dla branży i ich klientów?
– Nic innego jak to, że stare metody już przestają działać, przestaje się liczyć ilość, a niska jakość coraz częściej staje na przeszkodzie osiągania efektów – mówi Damian Węglarski. – Będzie się liczyć analiza intencji słów kluczowych i komunikatów, sposobu ich użycia, większa personalizacja i skupienie uwagi na użytkowniku i jego doświadczeniach. W SEO i tworzeniu stron www, jak i w całym marketingu internetowym, powinniśmy w nadchodzącym czasie skupić się na metodach budowania zaufania do marki i autorytetu. Firmy powinny budować pozycję eksperta, co przy obecnym nasyceniu i konkurencyjności w sieci pozwoli wygrywać z innymi. Potwierdzeniem tego jest czynnik rankingowy Google EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust), ale też wiele innych czynników, o których na razie możemy nie zdawać sobie sprawy. Dlatego tak ważne jest, żeby w kolejnym roku podejść do strategii SEO niejako na nowo i spojrzeć na cele przez pryzmat zachodzących zmian po to, żeby mieć czas na dostosowanie się do nich.
Jednym z kluczowych trendów w przyszłym roku, na który trzeba będzie położyć nacisk, będzie dostosowanie stron www do wygody użytkowników, czyli UX/UI, w szczególności w obszarze e-commerce. Zwykłe prezentacje produktu już nie wystarczą, klienci oczekują wiarygodnych informacji, szybkich stron i intuicyjności w poruszaniu się po nich.
Nowe pokolenia, nowa wartość i kanały dotarcia. Aby nawiązać kontakt ze współczesnymi odbiorcami, marketerzy poszukują różnych dróg dotarcia, dostosowując język korzyści do określonych grup konsumentów, a także pokoleń. Z tego względu rok 2024 będzie upływał pod znakiem budowania autentyczności marki oraz zgodności z wartościami, jakie wyznają szczególnie najmłodsze generacje. W skali globalnej obecnie nawet 80 proc. osób twierdzi, że stara się kupować rzeczy, które wspierają ważne dla nich cele.
– Ze względu na to, że droga do zakupu u młodego konsumenta często prowadzi poprzez inspiracje, a nie poprzez reklamę jako taką, kluczową rolę w ostatnich latach i równie ważną w nadchodzącym roku będzie miał influencer marketing i budowanie pozycji marki poprzez współprace z autorytetami – dodaje Damian Węglarski. – Z tego względu również istotne jest opracowanie przemyślanej strategii marketingowej, która będzie zakładała skuteczne zbudowanie silnej, rozpoznawalnej i dochodowej obecności online.
[1] Raport E-commerce w Polsce 2023 – PBI, ZPBI oraz IAB Polska
Więcej na https://www.premiumdigital.pl/
Źródło informacji: Premium Digital
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie