„Okres w moim życiu” to kampania społeczna portalu Gazeta.pl i inicjatywy TakDlaPodpasek.pl, realizowana wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation. Jej celem jest normalizacja tematu menstruacji oraz zaapelowanie o wprowadzenie do polskich szkół darmowych środków higieny osobistej i edukacji menstruacyjnej. W ramach prowadzonych działań znane Polki opowiadają o akceptacji własnego ciała, o dostępie do podpasek i o tym, jak okres wpływa na ich życie zawodowe.
Okres wciąż uznawany jest za temat wstydliwy i często bywa ignorowany w przestrzeni publicznej. Tymczasem dostęp do środków higieny menstruacyjnej to podstawowe prawo człowieka, umożliwiające kobietom i dziewczynkom godne życie. Z okazji Dnia Kobiet Gazeta.pl, wspólnie z inicjatywą TakDlaPodpasek.pl, Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation postanowiła rozpocząć rozmowę na temat kobiecego okresu. Do akcji dołączyły znane Polki: Young Leosia, Aleksandra Hamkało, Katarzyna Figura, Agata Młynarska, Anita Sokołowska, Betty Q, Karolina Brzuszczyńska oraz Martyna Kaczmarek. Bohaterki kampanii opowiadają o swoich doświadczeniach menstruacyjnych, pokazując, że to, co się dzieje z naszym ciałem, ma wpływ na każdą sferę życia.
W Dzień Kobiet, 8 marca w największych miastach w Polsce pojawiły się plakaty z wizerunkami bohaterek akcji. Kampanii towarzyszą ogólnopolskie działania reklamowe – na nośnikach reklamy zewnętrznej, w kinach sieci Helios, w serwisach Gazeta.pl oraz w mediach społecznościowych. Poza opowieściami bohaterek kampanii na stronie akcji okreswmoimzyciu.pl można podpisać apel TakDlaPodpasek.pl, który zostanie przekazany polskim parlamentarzystkom i parlamentarzystom.
Od 8 marca do końca miesiąca na Gazeta.pl i w serwisach portalu (Kobieta.Gazeta.pl, Weekend.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, Moto.pl, Kultura.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl, Wiadomości.Gazeta.pl) publikowany będzie cykl materiałów dziennikarskich na temat menstruacji. To m.in. rozmowa z psycholożką dr Alicją Długołęcką, felieton autorki książki „Dziewczynki”, Weroniki Murek, rozmowa z ginekolożką prof. Marzeną Dębską, opracowanie badań pokazujących skalę ubóstwa menstruacyjnego w Polsce, popkulturowy przegląd reklam podpasek czy wywiad z przedstawicielką fundacji Jak Wychowywać Dziewczynki. Za koncepcję kreatywną, produkcję i realizację kampanii odpowiada Gazeta.pl przy wsparciu Grupy Nowy Ład. Reżyserią materiałów wideo zajął się Dominik Radecki, zdjęcia do kampanii wykonał Michał Mutor.
– 54% nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21% dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej. Nie zgadzamy się na to. Czas to zmienić – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation. – Wprowadźmy w życie przepisy, dzięki którym we wszystkich polskich szkołach pojawią się darmowe środki menstruacyjne i edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Mamy na pokładzie Okresowej Koalicji ponad 20 organizacji, które prowadzą działania w tym kierunku. Tylko rozwiązanie systemowe może uchronić dziewczynki przed przerwami w edukacji, nierównością i stygmatyzacją z powodu okresu. Ustawa, która nam to zapewni, jest w Polsce niezbędna.
Na konferencji prasowej, która odbyła się w Senacie 8 marca, działaczki Okresowej Koalicji przedstawiły założenia pierwszej polskiej ustawy o menstruacji. Podczas spotkania przedstawiono także wyniki najnowszego sondażu Kantar: zdaniem 64% Polek i Polaków środki menstruacyjne w szkołach powinny być dostępne za darmo. Wcześniej podobne przepisy i programy wprowadziły w Europie Anglia, Szkocja i Francja. – Ten projekt nie ma politycznego charakteru – tłumaczy Majka Pietrusiewicz z Fundacji Widzialne. – To kwestia praw człowieka. Dlatego apelujemy o jego poparcie do parlamentarzystek i parlamentarzystów każdej z partii oraz każdej organizacji pozarządowej. Chcemy pójść śladami Anglii, Szkocji czy Nowej Zelandii, gdzie takie przepisy i programy już istnieją. Skoro tam się udało, to dlaczego ma nie udać się w Polsce? Poparcie ustawy zapowiedziały parlamentarzystki Koalicji Obywatelskiej, PSL i Lewicy.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie