Sofin – pierwszy płyn do płukania dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku
„Mała kropka, która robi wielką różnicę”. Tak w skrócie można podsumować inicjatywę firmy Global Cosmed S.A., która we współpracy z ekspertami z Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach, stworzyła system w pełni dostępnej produktowej etykiety cyfrowej. Jego częścią jest wprowadzone na opakowanie uwypuklenie, które pomaga osobie niewidzącej odnalezienie QR kodu wydrukowanego na etykiecie oraz strona internetowa przygotowana zgodnie z wytycznymi WCAG 2.0. Wytyczne WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) to zbiór dokumentów zawierających zalecenia dotyczące tworzenia dostępnych dla wszystkich serwisów internetowych. W ten sposób zakupiony produkt – w tym wypadku płyn do płukania Sofin – jest w pełni identyfikowalny dla osób z niepełnosprawnością wzroku, bezpieczny i przy tym daje swobodę korzystania bez udziału osób trzecich.
Każdy człowiek ma prawo do pełnego uczestniczenia w życiu publicznym, niezależnie czy mówimy o systemie edukacji, architekturze, środkach transportu czy masowego przekazu – podsumowała Magdalena Mielimonka, wiceprezes Zarządu Global Cosmed. – Dostępność buduje się drobnymi krokami: klasami integracyjnymi w szkołach, sygnałami dźwiękowymi na przejściach dla pieszych czy oznaczeniami brajlowskimi na opakowaniach leków. Mam nadzieję, że zaproponowane przez Global Cosmed rozwiązanie ułatwi codzienne korzystanie z naszych produktów milionom osób niewidomych.
System cyfrowej etykiety został wprowadzony pilotażowo na butelkach płynów do płukania Sofin w pojemności m.in. 800ml i 2,5l, w dalszych krokach wszystkie produkty do prania i płukania zostaną objęte systemem. Innowacja jest spójna z założeniami Strategii Chemicznej na rzecz Zrównoważonego rozwoju i zapowiedzianej rewizji CPR dotyczącej m.in. cyfryzacji oznakowania produktów.
Zgodnie z badaniami opublikowanymi w lutym br., odsetek osób, które mają stwierdzoną wadę lub chorobę oczu wynosi już 54 proc., najwięcej z nich cierpi na krótkowzroczność.* W dobie starzejącego się społeczeństwa proces ten z roku na rok się pogłębia. Tymczasem rozbudowane wymogi prawne dotyczące informacji o produkcie czy konieczność stosowania zasad eko-projektowania (m.in. coraz mniejsze dostępne powierzchnie zadruku) sprawiają, że wielkość liter na etykiecie jest bardzo mała i dla wielu nieczytelna.
Z drugiej strony brak jest skutecznych rozwiązań pomagających osobom niewidomym korzystanie z artykułów FMCG. Wypukły trójkąt wyczuwalny pod palcem na części chemii gospodarczej, choć zapisany w prawie, jest mało znanym oznaczeniem w środowisku osób niewidomych. Co więcej, jego ograniczona rola wiąże się też z tym, że poza ostrzeżeniem nie niesie za sobą żadnej treści o samym produkcie.
*Badanie opinii publicznej zrealizowane dla Vision Express metodą CAWI przez IQS Sp. z o.o. w lutym 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1679 Polaków.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!