Po ponad roku od momentu rozpoczęcia ogólnopolskiej kampanii „Hazard. Nie igraj!”, realizowanej przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, podsumowano jej efekty i odpowiedziano na pytanie: czy zwrócono uwagę na ryzyko związane z rozpowszechnianiem gier hazardowych wśród młodych ludzi? Efektywność działań podejmowanych podczas kampanii podsumowuje raport przygotowany przez Research NK.
Celem kampanii było zwiększenie świadomości problemu, jakim jest czynne i nadmierne angażowanie się w gry hazardowe. Akcja, adresowana do młodzieży w wieku 15-24 lat oraz wychowawców i opiekunów, wskazywała również na konsekwencje, które mogą się z tym problemem wiązać, i które mogą doprowadzić do problemów życiowych, m.in. strat materialnych, komplikacji finansowych czy też zaburzeń więzi rodzinnych i relacji ze znajomymi. Istotnym aspektem przedsięwzięcia było również poszerzanie wiedzy na temat czynników chroniących oraz miejsc, gdzie osoby uzależnione, zagrożone uzależnieniem lub ich bliscy mogą otrzymać pomoc.
Wyniki badania wskazują, że kampania „Hazard. Nie igraj!” została dobrze oceniona przez osoby, które miały z nią styczność – 85 proc. przedstawicieli młodzieży i 90 proc. przedstawicieli opiekunów przyznało akcji ocenę bardzo dobrą lub dobrą. W post teście 16 proc. ankietowanych spontanicznie i bez żadnej podpowiedzi wymieniło z nazwy akcję „Hazard. Nie igraj!”, co oznacza, że jest to jedno z najlepiej kojarzonych przez młodzież przedsięwzięć tego typu. W przypadku opiekunów, w badaniu po przeprowadzeniu działań w ramach kampanii, żaden z ankietowanych nie wymienił spontanicznie nazwy akcji. Jednak po usłyszeniu nazwy „Hazard. Nie igraj!”, co dziesiąty rodzic przyznał, że zetknął się z nią.
Głównym kanałem komunikacyjnym kampanii, ze względu na wiek adresatów przekazu, był internet. Z kampanią „Hazard. Nie igraj!” młodzież najczęściej spotykała się w wyszukiwarce Google, na YouTube lub w formie reklam zamieszczonych na stronach internetowych oraz na Facebooku. 14 proc. ankietowanych przyznało, że najwięcej informacji o akcji uzyskali dzięki reklamie na stronach internetowych i Facebooku. Jednocześnie, w grupie młodzieży, blisko 64 proc. badanych oceniło kampanię jako nowoczesną.
Raport określa również wpływ działań prowadzonych w ramach kampanii na kształtowanie postaw wśród jej adresatów. Do najbardziej pozytywnych aspektów należy zaliczyć przede wszystkim: częstsze postrzeganie hazardu jako choroby czy nałogu, a rzadsze jako formy rozrywki, spadek grywalności na automatach o niskich wygranych oraz automatach w salonach gier, wzrost świadomości młodych ludzi ile czasu poświęcają na gry hazardowe oraz wzrost znajomości numeru telefonu zaufania i strony internetowej o uzależnieniach behawioralnych.
Wśród rekomendacji, dotyczących dalszych działań podejmowanych w celu zmiany postaw i zachowań młodych ludzi, znalazły się wytyczne, by podobne akcje informacyjno-edukacyjne przeprowadzać systematycznie, z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji.
Jak wynika z raportu, sukcesem kampanii jest fakt, iż odpowiada ona na zapotrzebowanie młodzieży i wychowawców na informacje dotyczące problemu korzystania z gier hazardowych i ich negatywnych konsekwencji. Ponadto, wśród ankietowanych pojawiły się głosy, że akcji na miarę kampanii „Hazard. Nie igraj!” powinno być więcej, by minimalizować ryzyko korzystania z gier hazardowych przez młodych ludzi.
Kampania społeczna „Hazard. Nie igraj” finansowana ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych zakończyła się pod koniec 2013 roku. Za przeprowadzenie kampanii odpowiada Value Media.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia
-
29.11.2024
Pomagaj z Bankami Żywności — Świąteczna Zbiórka Żywności już 29-30 listopada
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!