Ruszyła międzynarodowa akcja – Kobiety na banknoty!
Jak podaje poświęcona pieniądzom papierowym witryna banknoteworld.com, zaledwie na 8 proc. wszystkich banknotów na świecie znajdują się kobiece wizerunki. W Polsce na współczesnych banknotach obiegowych nie ma ich w ogóle, a w wielu krajach nie było ich nigdy. Wśród wyemitowanych dotychczas na świecie banknotów z wizerunkami kobiet najliczniejszą grupą są te przedstawiające brytyjską królową Elżbietę II. Spółka Banknoty Pamiątkowe postanowiła zwrócić uwagę na tę sytuację i zainicjować jej zmianę, a do udziału w akcji zaprosiła aktorkę Natalię Janoszek. Projekt „Kobiety na banknoty” promuje specjalny pamiątkowy banknot z wizerunkiem aktorki oraz międzynarodowy spot, którego premiera miała miejsce podczas inauguracji – 15 marca. W przyszłości planowane są emisje kolejnych banknotów poświęconych wybitnym kobietom. Banknot można też zobaczyć na wystawie „Kobiety na banknotach świata” w siedzibie Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego.
Kobiety na banknotach pojawiają się od dawna, ale jest ich niewiele i często są to wyobrażenia symboliczne – mówi Szymon Bereska, prezes spółki Banknoty Pamiątkowe. – Postanowiliśmy więc dołożyć naszą cegiełkę do zmiany i dać przykład, rozpoczynając wydawanie banknotów pamiątkowych, poświęconych wybitnym kobietom. Warto jednak pamiętać, że obecność kobiet w świecie numizmatyki nie ogranicza się wyłącznie do ich wizerunków na pieniądzach. Przy projektowaniu naszych banknotów współpracujemy z bardzo utalentowanymi, nagradzanymi artystkami i graficzkami – Roussaną Alex Nowakowską, Małgorzatą Pławecką-Jasek, Ritą Lazaro, Joanną Franczykowską oraz Moniką Alicją Żak, która zaprojektowała banknot z Natalią Janoszek. Sama pani Natalia, ze względu na jej ogromne zaangażowanie w działalność na rzecz kobiet, jest doskonałą ambasadorką projektu „Kobiety na banknoty”.
Natalia Janoszek, pierwsza polska aktorka nagrodzona indyjską nagrodą filmową, od dawna wspiera inicjatywy na rzecz kobiet, ich wkład w rozwój świata i walki o ich prawa, jak np. budowa w New Delhi ośrodka dla ofiar przestępstw seksualnych. Chociaż rola kobiet w dziedzinach życia postrzeganych niegdyś jako niedostępne dla nich wciąż wzrasta, to nadal ich dokonania są lekceważone i spychane na dalszy plan – mówi Natalia Janoszek. – Kiedy zostałam zaproszona do udziału w projekcie „Kobiety na banknoty” od razu się zgodziłam. W historii Polski i świata jest tyle wartych uhonorowania kobiet, ale na pieniądzach, które są stałym elementem naszej codzienności, ich nie znajdziemy. Czas zacząć to zmieniać.
Pierwsza emisja banknotu pamiątkowego 0 Euro Souvenir miała miejsce we Francji w 2015 r. Projekt szybko zyskał popularność, poszerzając swój zasięg o kolejne kraje Europy. W Polsce zadebiutował w 2020 r. – cały nakład 5000 sztuk pamiątkowego banknotu „Warszawa” sprzedano w ciągu jednego dnia. Poprzez promocję historii i kultury różnych regionów Europy i świata banknoty pamiątkowe pełnią rolę tzw. biletu turystycznego i są skierowane również dla szeroko rozumianej branży turystycznej. Są produkowane we francuskiej drukarni Oberthur Technologies, odpowiedzialnej za produkcję oryginalnych, obiegowych banknotów euro oraz innych druków wartościowych. Dotychczas w Polsce wydano w sumie 44 banknoty pamiątkowe – banknot z Natalią Janoszek jest 45. z kolei.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?