„Dzieci w pandemii” – raport Radia ZET
Półmetek wakacji to dobry moment, by zastanowić się nad kondycją dzieci i młodzieży po niemal półtorarocznej izolacji, wywołanej pandemią Covid-19. Nie są to wnioski optymistyczne. Problemy emocjonalne, brak kontaktu z rówieśnikami, godziny spędzone przed ekranami, ograniczenie aktywności fizycznej, problemy z nadwagą, słaba jakość nauki zdalnej… Z takim bagażem powrócili do szkół polscy uczniowie.
Raport „Dzieci w pandemii” został przeprowadzony przez firmę Difference na zlecenie Radia ZET w ramach kampanii społecznej #Razemzawszelepiej. To pierwsze tak obszerne badanie ukazujące kondycję psychiczną polskich dzieci w czasie pandemii.
Poniżej podsumowanie najważniejszych wyników:
PROBLEMY EMOCJONALNE. Izolacja była trudnym emocjonalnie czasem dla uczniów. U 75% dzieci częściej niż wcześniej zdarzały się negatywne reakcje emocjonalne – przejawy złości, obrażanie się, nie przestrzeganie poleceń czy zamykanie się w sobie. Ponad połowa respondentów uznała, że w okresie pandemii samopoczucie ich dziecka pogorszyło się. Pomimo tego zaledwie 5% rodziców zadeklarowało, że korzysta z pomocy psychologicznej dla dziecka, a aż 68% w ogóle nie rozważała takiej ewentualności. Szczególnie niepokoi fakt, że negatywne emocje towarzyszące dzieciom, to często dla nich stan permanentny. Co czwarte dziecko (28%) przyznało, że stale lub często jest rozzłoszczone, co piąte odczuwa stałe/częste przygnębienie, osamotnienie czy smutek.
ZDALNA SZKOŁA PONIŻEJ OCZEKIWAŃ. Zdalna szkoła nie spełniła oczekiwań dzieci i ich rodziców. Ośmiu na dziesięciu rodziców uznało ją za gorszej jakości niż edukację stacjonarną. 37% z nich uważało, że w okresie izolacji nauczyciele wymagali mniej od uczniów, ale jednocześnie aż 48% twierdziło, że dzieci potrzebowały więcej pomocy w nauczaniu niż wcześniej. Blisko połowa uczniów uznała, że na zajęciach online łatwo było ściągać, a 23% robiło to często. Uczniowie tęsknią za powrotem do szkoły. Powrotu do nauczania stacjonarnego chce 62% uczniów, a tylko 26% pozostałaby przy nauczaniu zdalnym.
MAŁO AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ. Izolacja nie służyła aktywności sportowej dzieci. W ocenie rodziców jedynie 23% uprawiało jej tyle samo, co wcześniej, za to aż 67% dzieci było mniej aktywnych. Co szesnaste dziecko przestało całkowicie uprawiać jakąkolwiek aktywność ruchową. Była to jedna z przyczyn pojawienia się problemów z wagą. 22% rodziców przyznało, że ich dziecko ma nadwagę lub jest otyłe, z czego połowa wiązała te problemy z czasem pandemii.
POGORSZENIE RELACJI Z RÓWIEŚNIKAMI, RUTYNOWY KONTAKT Z RODZICAMI. Mimo obecności dziecka i rodziców w domu, w ostatnim czasie spędzali oni wspólnie mało czasu. Dla prawie połowy (45%) było to mniej niż dwie godzinny dziennie. Wspólnie spędzanie czasu to najczęściej po prostu codzienna rutyna i obowiązki: jedzenie posiłków, sprzątanie i zakupy, a najczęstszą wspólną rozrywką było oglądanie filmów i seriali. Do tego pogorszyły się relacje dzieci z rówieśnikami. Uważa tak aż 46% rodziców. Pogorszenie tych relacji objawiało się między innymi wycofaniem i częstszymi konfliktami. Brak kontaktów rówieśniczych w szkole nie spowodował jednak zerwania ich relacji. One przeniosły się mocniej do wirtualnej rzeczywistości. Dla 29% dzieci to jedyny sposób, w jaki utrzymywały wzajemne kontakty, ale aż 64% zdarzało się spotykać z kolegami „w realu”, choć takie spotkania były znacznie rzadsze. Okazuje się, że to właśnie brak spotkań z rówieśnikami okazał się najbardziej dotkliwą niedogodnością pandemii. Aż 64% uczniów zadeklarowało taką potrzebę. Nieco mniej wskazań uzyskała tęsknota za chodzeniem bez maseczek (58%). Wszystkie inne ograniczone przyjemności i rozrywki były przy tym drugorzędne.
Pełny raport wraz z infografikami znajduje się TUTAJ.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie