Roślinne alternatywy w Polsce. Nowy raport Fundacji ProVeg
Trend roślinny szturmem zdobywa branżę spożywczą i na stałe wpisuje się w zachowania zakupowe oraz nawyki żywieniowe konsumentów. Eksperci przewidują, że w ciągu najbliższych 5 lat rynek roślinnych alternatyw będzie rósł w dwucyfrowym tempie (w zależności od źródła prognozowany CAGR to 14% do 18%). W ciągu ostatnich dwóch lat wartość sprzedaży w sektorze roślinnych alternatyw w Europie wzrosła o połowę. Takiego rekordowego wyniku w historii jeszcze nie było – mówi Patricia Homa, Dyrektorka Fundacji ProVeg Polska. – Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych i zachowań konsumpcyjnych. Będą wybierać firmy, które podzielają ich wartości w ważnych społecznie kwestiach oraz w coraz większym stopniu traktować rośliny jako podstawowy składnik w swojej diecie, mając na uwadze swoje zdrowie i dobro planety.
Zdaniem uczestników rynku (producentów, sieci handlowych, ekspertów branżowych) segment roślinnych alternatyw jest w Polsce wciąż we wczesnej fazie rozwoju. Podczas gdy w krajach, w których sprzedaż tego typu produktów jest bardziej rozwinięta, główny nacisk kładzie się na wzrost częstotliwości ich użycia i zwiększenie jednorazowego koszyka zakupowego, u nas wciąż jeszcze najbardziej istotne jest budowanie świadomości konsumentów na temat produktów roślinnych. Oprócz poszerzania swojej oferty, obecni na polskim rynku producenci planują zatem również działania związane ze społeczną i środowiskową odpowiedzialnością biznesu: pojawiła się wśród nich świadomość, że zmiana nawyków żywieniowych konsumentów w kierunku produktów roślinnych jest procesem, w którym powinni aktywnie uczestniczyć.
Paradoksalnie, największymi sprzymierzeńcami rynku produktów roślinnych mogą okazać się koncerny, które od dziesiątek lat opierały swój biznes na produktach pochodzenia zwierzęcego. To one wiedzą jak zaspokoić kubki smakowe swoich konsumentów, mają już zbudowane wśród nich zaufanie i rozpoznawalność, a także wiedzą, jak skutecznie dotrzeć do sieci handlowych. Zmieniając swoją linię produkcyjną na bardziej roślinną, dywersyfikują portfolio i w perspektywie paru lat mogą zbudować nowy, solidny filar swojej działalności. Już teraz polscy producenci nabiału i mięsa tacy jak OSM Łowicz, Olewnik, Sokołów czy Tarczyński wykorzystują potencjał rynku, wprowadzając do swojego portfolio produkty roślinne – dodaje Patricia Homa.
Według danych Euromonitora wegetarianie i weganie stanowią zaledwie 10% światowej populacji, natomiast aż 42% światowej populacji to fleksitarianie, czyli osoby świadomie ograniczające konsumpcję mięsa, które mimo, że od czasu do czasu spożywają mięso, na co dzień starają się jeść roślinnie. Agencje badań rynku szacują, że ponad połowa populacji w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Polsce to właśnie fleksitarianie. Eksperci analizujący tę grupę wskazują, że kluczowym dla niej atrybutem żywności roślinnej są właściwości zdrowotne. Rezygnacja lub ograniczenie spożycia produktów odzwierzęcych to dziś wśród polskich konsumentów w dużej mierze decyzja wynikająca z aspektów zdrowotnych lub chęci prowadzenia zdrowego trybu życia, dlatego kluczowe znaczenie ma skład produktu. Kolejnym ważnym aspektem jest smak. To właśnie tęsknota za smakiem produktów odzwierzęcych jest jedną z największych trudności w ich ograniczaniu. Produkty roślinne o smaku, zapachu i teksturze podobnej lub lepszej od produktu mięsnego/mlecznego mają szansę zyskać szerokie grono odbiorców.
Roślinne alternatywy w Polsce: rynek, konsumenci i trendy jest publikacją Fundacji ProVeg, przygotowaną we współpracy z Advalue oraz CIVITTA Polska. Raport został zbudowany w oparciu o analizę odpowiedzi w kwestionariuszach wysłanych do wybranych producentów żywności oraz sieci handlowych (m.in.: Żabka, Danone, Upfield, Nestle, Unilever, Aldi, Polsoja, Olewnik), wypowiedzi ekspertów z branży spożywczej (m.in: dr hab. inż. Marek Roszko, prof. IBPRS Katja Häkkä, Menedżer Programu Innowacji, EIT Food CLC NE, Iwona Kieda) oraz komentarzy ekspertów Fundacji ProVe. BEZPŁATNY RAPORT MOŻNA POBRAĆ TUTAJ.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie