Uwielbiam poświęcać swoją godność w zamian za drinka – stwierdza kobieta. Osią tej kampanii jest seria bezwstydnych i dziwacznych wyznań występujących w niej bohaterek.
Dobitny spot, w którym występują, zatytułowany #WomenNotObjects (#KobietyNiePrzedmioty) został stworzony na rzecz akcji o tej samej nazwie. Wzywa ona przemysł reklamowy do zaprzestania seksualnego uprzedmiatawiania kobiet w reklamach.
Inspiracją dla niej było wpisanie w wyszukiwarkę hasła „objectification of women” (uprzedmiotownie kobiet). Jest to zwizualizowane w materiale filmowym. To, co pokazuje Google pod tym hasłem jest porażające, choć większość dzisiejszych odbiorców nawykła jest do kobiecej nagości. Jednakże ilość i jakość reklam popularyzujących produkty za pomocą nagiego, kobiecego ciała pozostawia, łagodnie mówiąc, wiele do życzenia.
Twórcy chcą nie tylko uwrażliwić na ten fakt swoich kolegów z branży, lecz podnieść świadomość ludzi na ten temat. Zjawisko uprzedmiatawiania kobiet w reklamach jest znane od dawna. Kobiece ciała są silnie seksualizowane, kobiecość często pozbawiana jest innych wartości poza erotyczną czy wizualną. Dziewczyny (czasem stylizowane na dziewczynki) przedstawiane są w niedwuznacznych, budzących silne emocje, sytuacjach; jako zdobycz, ofiara, nagroda, istota podległa silnemu mężczyźnie.
Przekaz kampanii jest bardzo mocny i jasny. Jej siłą jest jej dosłowność. W spocie ukazane są kobiety trzymające w rękach reklamy utrzymane w takiej właśnie estetyce, posługujące się hiperseksualnymi i wyretuszowanymi kobiecymi wizerunkami. Każda po prostu wypowiada na głos seksistowskie treści zawarte w każdej z reklam. Słyszymy zatem tak kuriozalne stwierdzenia jak np: „The key to my heart? A man that smells like a vagina” („Klucz do mojego serca? Mężczyzna pachnący jak wagina”) zilustrowane słynną reklamą perfum marki Tom Ford, na której buteleczka tychże perfum jest jedynym, co przysłania kobiece genitalia. W głosach bohaterek spotu wybrzmiewa nieskrywany sarkazm. Prostota i bezpośredniość tego zabiegu ukazuje w pełnej krasie absurd i niedorzeczność tych reklam.
Dobitności dodaje fakt, że w spocie ukazane są kampanie reklamowe wielkich, dobrze znanych firm i marek, które znakomicie poradziłyby sobie również bez tego typu kontrowersji oraz które sprzedają swoje produkty i usługi tak samo kobietom, jak i mężczyznom. „Dostaje się” m.in. takim gigantom jak : Burger King, Budweiser, Post-It, czy Skyy Vodka. Sporą część spotu poświęca się branży modowej, widzimy migawki z seksistowskich reklam Tom Ford, Marc Jacobs , PLNDR, American Apparel czy Balmain. Niektóre z tych marek (Tom Ford oraz American Apparel) wręcz słyną z tego typu reklam.
Nie bez znaczenia zdaje się fakt, że akcja i spot są autorstwa nowojorskiej agencji Badger & Winters, od lat związanej min. z przemysłem modowym. Jej założycielka – Madonna Badger –jest również pomysłodawczynią kampanii. Przyznaje ona, że motywy, które doprowadziły ją do tego są osobiste oraz, że przez dlugi czas ona sama była częścią problemu. To ona właśnie jest autorką słynnej sesji z lat 90tych w której prawie naga i nieletnia wtedy Kate Moss w towarzystwie Marka Wahlberga reklamuje bieliznę marki Calvin Klein.
Spot zyskał szybko bardzo duży rozgłos. Ma już więcej niż 1,5 miliona wyświetleń na YouTube, a udostępniły go m.in. takie gwiazy jak : Ashton Kutcher, Alanis Morisstette czy George Takei oraz wiele organizacji np. Global Fund for Women, the American Association of University Women, UniteWomen.org. czy Avon.
Milena Molęda
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?