Coraz powszechniejsza staje się opinia, że standardowe nośniki reklamowe, takie jak billboardy, stają się przeżytkiem, a wojnę wydają im mieszkańcy miast i urzędnicy. Ze zjawiskiem visual pollution wygrały władze São Paulo, które we wrześniu 2007 roku zakazały wieszania wielkoformatowych reklam oraz neonów w mieście – teraz trwają prace nad ustaleniem nowych zasad umieszczania reklam w mieście, tak by nie szpeciły go. Zakaz stawiania billboardów obowiązuje już w czterech stanach USA: w Vermont, na Alasce, w Maine i na Hawajach.
Takie zarządzenia (w planach ma je też Warszawa – Wydział Estetyki Miasta przygotowuje dokument na kształt kodeksu reklamowego dla stolicy) to nowe wyzwanie dla agencji reklamowych. Tym bardziej, że i platformy telewizji cyfrowej oraz telefony odtwarzające programy telewizyjne pozwalają na omijanie bloków reklamowych poprzez przewijanie zarejestrowanych uprzednio programów.
Za 1500$ można w sieci zakupić okulary SeeFree filtrujące (podobno!) niechciane przekazy reklamowe – eliminujące je z pola widzenia użytkownika.
W tej sytuacji „ratunkiem” staje się coraz popularniejszy ambient wykorzystujący naturalne otoczenie i jego kontekst. Jako przykład niech posłuży akcja ze śmieciami właśnie w roli głównej, nagrodzona tytułem „Kampanii Miesiąca” przez Clear Channel Outdoor w comiesięcznym międzynarodowym konkursie na najbardziej zaskakujące i nietypowe reklamy. Kampania pod hasłem „This is the rubbish dropped around this bus stop since monday. Let’s keep it clean.” z Nowej Zelandii, autorstwa agencji Colenso BBDO, to przykład wykorzystania standardowego nośnika reklamowego w sposób niekonwencjonalny – poprzez wrzucenie śmieci między szyby przeznaczone na plakaty reklamowe. Zrealizowano akcję, która jednoznacznie uświadamia jak bardzo ludzie śmiecą i jak niemiło może być, kiedy te stosy śmieci staną się wszechobecne, świat będzie nimi zasłonięty, a otoczenie stanie się wprost ohydne.
Warto wspomnieć o innej akcji przypominającej również o wizualnym zanieczyszczeniu miasta (ekologicznym, ale i estetycznym) – we wrześniu 2007 roku chińska organizacja Greenfamily Youth Association of Environment Protection we współpracy z agencją Guangdong Advertising poinformowała poprzez fotografie pośladków ustawione przy rurach ściekowych, że zanieczyszczenie środowiska jest tak samo nieprzyjemne jak zapachy z wnętrza toalety. Trudno przechodzić obojętnie obok cuchnących rzek czy porozrzucanych śmieci. Czas zacząć dbać o rzeki, o powietrze, o środowisko, a także o przestrzeń miejską.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?