Nie pij w ciąży. Bądź FASOFF – uświadamiają Dom w Łodzi i Kompania Piwowarska
9 września w Światowym Dniu FAS ruszyła kampania społeczna pod hasłem FASOFF. Celem akcji jest uświadamianie przyszłym rodzicom – mamom oraz ich najbliższym – o konsekwencjach wynikających ze spożywania alkoholu w trakcie ciąży. Przekaz jest jeden – Nie pij w ciąży. Odwróć kieliszek. Bądź FASOFF. Za kampanię odpowiada Fundacja „Dom w Łodzi” przy wsparciu Kompanii Piwowarskiej.
Od 10 lat prowadzimy działania komunikacyjne w mediach oraz w internecie skierowane do przyszłych mam i ich otoczenia, takie jak np. zamieszczanie oznaczeń „W ciąży nie piję alkoholu” na opakowaniach i w reklamach. Informacje dotyczące szkodliwości spożywania alkoholu w ciąży można znaleźć także na naszej edukacyjnej stronie abcalkoholu.pl. – komentuje Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – W ubiegłym roku aż 273 tys. osób zostało zaangażowanych w nasze programy związane z odpowiedzialnością społeczną – są wśród nich również aktywności przestrzegające przed spożywaniem alkoholu w ciąży – dodaje.
Na potrzeby kampanii stworzono nietypowy sklep internetowy (www.fasoff.pl) z ubrankami i innymi produktami, które w rzeczywistości nie istnieją i nie można ich kupić, ponieważ witryna ma wymiar czysto edukacyjny. W całym projekcie chodzi o to, by poprzez dość mocne komunikaty i wizualizację kampanii zwrócić uwagę na problem jakim jest FAS. Wszyscy się zgodzą z tym, że nikt nie chce częstować dziecka alkoholem, więc rzeczy, które znajdują się w sklepie również symbolizują coś, czego nie chcemy dać dziecku – niechcianą wyprawkę nawiązującą do Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych. Za to po kliknięciu na wybrany produkt pojawia się jedna z informacji nt. FAS – uzupełnia Grzegorz Adamski.
Kampanii FASOFF towarzyszy również spot edukacyjny, który przedstawia naturalną i dość częstą sytuację – rodzice, spodziewający się dziecka rozpakowują prezenty od przyjaciół po przyjęciu na cześć oczekiwanego przez nich potomka. W trakcie oglądania podarunków ciężarna żona sięga po kieliszek wina, który ma ją zrelaksować po intensywnym wieczorze i trafia na „prezent” ze strony fasoff.pl – czarne śpioszki od przyjaciół z nadrukiem Mamo. Kocham Cię. A Ty? W role rodziców wcielili się pro publico bono Aleksandra Radomska (blogerka) oraz Adam Mortas (łódzki aktor i wokalista).
Logotypem kampanii jest dziecięcy smoczek z napisem FASO/FF, gdzie O/FF w oczywisty sposób nawiązuje do symbolu procentów, a słowo OFF z języka ang. nawiązuje do wyłączenia, byciem poza.
Czym jest FAS? FAS (ang. Fetal Alcohol Syndrome) to zaburzenia neurorozwojowe, które są skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym. Alkohol uszkadza układ nerwowy i narządy wewnętrzne. To zmiany nieodwracalne i nieuleczalne. Dzieci dotknięte FAS rozwijają się inaczej niż ich rówieśnicy. Często są drobniejsze, mają charakterystyczne rysy twarzy. Występują u nich problemy z funkcjonowaniem zmysłów i odruchami. Zachowują się w sposób niezrozumiały dla otoczenia – trudno im odnaleźć się w świecie zasad i norm społecznych, czy uczyć się na podstawie doświadczenia i poruszać się w świecie własnych emocji. Wiele z nich nigdy nie osiągnie samodzielności, czasem mówi się o nich „wieczne dzieci”.
Fundacja „Dom w Łodzi” powstała w 2006 roku. Prowadzi pierwszy i jak na razie jedyny w Polsce niepubliczny dom dziecka dla chorych dzieci. Mieszkają w nim niepełnosprawne i porzucone dzieci, które wymagają stałej opieki medycznej, specjalistycznej aparatury, leków i systematycznej, codziennej rehabilitacji. Dla wielu z nich problemem jest m.in. FAS, czyli alkoholowy zespół płodowy. „Dom w Łodzi” prowadzi wiele różnych działań na rzecz dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem. Więcej informacji znajduje się na stronie: https://www.domwlodzi.org/
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie