Zakończyła się czwarta edycja konkursu „Raporty Społeczne”, w ramach którego nagradzane są najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
Zwyciężył „Raport Odpowiedzialności Społecznej i Środowiskowej Danone 2006-2009” firmy Danone. Ponadto wyróżnione zostały raporty firm: PKN ORLEN, Grupy LOTOS, PGNiG, Totalizatora Sportowego. Swoją nagrodę przyznali też internauci. 400 głosów oddano na raport Totalizatora Sportowego. Wyróżnienia wręczył profesor Witold Orłowski.
Spotkanie prowadzone przez Mirellę Panek-Owsiańską (Forum Odpowiedzialnego Biznesu) rozpoczęło się prezentacją Ireny Picholi z PwC, podczas której omówione zostały światowe trendy w raportowaniu społecznym. O raportowaniu mówili również paneliści: Paweł Prochenko (Fundacja Komunikacji Społecznej), Przemek Pohrybieniuk (Danone) oraz Maria Magdalena Winconek (BRE Bank). Wspólnie z zebranymi na sali przedstawicielami firm – biorących udział w konkursie (Coca Cola, PKN Orlen, PGNiG) – opowiadali o początkach społecznego raportowania w swoich firmach.
Jaki był pierwszy raport, ile czasu zajęło jego przygotowanie, kto był inicjatorem pomysłu, sposób zbierania informacji i to, w jaki sposób wybierane zostały istotne z punktu widzenia interesariuszy kwestie, to kilka aspektów, które rozważali zebrani. Firma Danone rozpoczęła od panelu z udziałem interesariuszy – zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych. W BRE Banku podstawą stała się analiza tego, co najistotniejsze dla firmy, jej sytuacji oraz wiedzy o interesariuszach, zdobywanej w ramach ciągłego dialogu. – Właśnie zaangażowanie interesariusza wewnętrznego – pracowników – celem uzyskania licencji na działania i stworzenia grupy ambasadorów, świadomych wagi podejmowanych działań, było wspólnym elementem wszystkich wypowiedzi. Pracownicy to najważniejszy intersariusz – powiedziała Barbara Tęcza (Fundacja Orlen Dar Serca).
Jak pisać raporty? Przemek Pohrybieniuk podkreślał wagę publicznego zobowiązania, którym kończy się każdy rozdział raportu Danone. Przełomowe dla wielu firm okazały się wytyczne GRI. Jako istotny element wskazano to, by mówić nie tylko o rzeczach dobrych, ale i zagadnieniach trudnych, wówczas raport stanie się narzędziem wspierania wiarygodności firm.
Zaangażowanie pracowników, konsultacje z doradcą, dobre planowanie, nieemocjonalny sposób narracji, uczenie się na własnych błędach i benchmark najlepszych, zaangażowanie interesariuszy oraz nieustanne zadawanie sobie pytania „po co piszę raport” to kilka z porad firm posiadających już swoje raporty dla tych, które będą je tworzyć po raz pierwszy. Paweł Prochenko – jeden z jurorów – wskazał na kwestię istotną z perspektywy czytającego – to jest łatwość czytania i „zjadliwość” raportu. Jako główne wyzwanie wskazał edukację interesariuszy w zakresie tego jak czytać raporty.
Podsumowała spotkanie Małgorzata Greszta (CSR Consulting) prezentując analizę 4 lat raportowania społecznego na rynku polskim, kluczowe trendy oraz wyzwania.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?